About this blog

Perawi Hadith : Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali “.

Wisdom...

skin

asma ul husna

Ukhuwwah dijalin kasih disemai..


ShoutMix chat widget

pengunjung..

hari ini

Pages

Buat pengunjung..

mutiara kata

Powered by Blogger.

LAMAN UKHUWWAH

Followers

RSS
Container Icon

Saturday, June 13, 2009

Sudah Tiba Masanya..

Jom kita renungkan kembali bait-bait mendalam As-syahid Hassan Al-Banna:

"Andai Islam seperti sebuah bangunan usang yang hampir roboh, maka akanku berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda. Aku tidak ingin mengutip dengan ramai bilangan mereka, tapi aku inginkan hati-hati yang ikhlas untuk membantuku dan bersama membina kembali bangunan usang itu menjadi sebuah bangunan yang tersergam indah"



Dan bak kata Sukarno, presiden pertama Indonesia......

"Berikan aku 10 orang pemuda nescaya akan ku goncangkan dunia!"


Muslimat perkasa?

Sejauh mana kebenaran bahawa di sebalik seorang pemimpin negara itu adanya seorang wanita?Benarkah muslimat itu sayap kiri perjuangan kaum muslimin?

Mata pena lebih tajam dari bilah pedang..Kini,alam maya sebagai ganti mata pena..menjadi medium curahan pandangan dan pemikiran..tokoh2 serikandi Islam...

NAMUN!!

seramai mana y mengetahui mengenai kisah2 pjuangan dan seksaan yang dihadapi oleh Zainab al-Ghazali semasa menentang Jamal Abd. Nasir?~Hari-Hari Dalam Hidupku~


"...Pada saat itu, Nusaibah memutuskan untuk ikut bertempur.Dengan pedang dan panah ditangan, beliau dengan pasti melangkah menuju Nabi Muhammad SAW yang dikelilingi muslimin-muslimin yang berperan sebagai tameng manusia untuk melindungi Rasulullah dari panah-panah kaum musyrikin. Setiap kali ada yang menyerang Rasulullah, Nasibah dengan berani melawannya. Kemanapun Rasulullah berpaling, ada Nusaibah yang berdiri di depan Rasulullah untuk melindunginya..."

BERAPA RAMAI Y MENGAGUMI KEKENTALAN NUSAIBAH @ UMMU 'UMARAH INI????

DAN...berapa ramai juga y tahu tentang Khansak???Seorang ibu y telah menyuntik semangat jihad ke dalam diri kesemua puteranya dan akhirnya ksemuanya syahid di sisi Allah...


Sudah tiba masanya..

Bangunlah wahai muslimat2 perkasa!!

Bangkitlah wahai serikandi2 mujahidah!!

Kite perlu mlatih diri utk bjiwa besar..kite y akan mjadi pencorak masa depan..

Jadikan sejarah2 kegemilangan Islam sebagai pemangkin kegemilangan ummah..


“Islam sarat dengan tokoh, namun malang ramai kita tidak mengenali mereka yang pernah mewarnai dunia ini dengan semangat luarbiasa dakwah mereka. Sejarah telah mendesak-desak saya agar mengadakan pengembaraan dan kelana ke negara-negara luar. Banyak karya-karya berat telah membuka paradigma dan dogma pemikiran saya yang sempit. Sehingga dengan itu, saya terkena virus penyakit malas bekerja semata-mata kerana rasa ingin membaca dan menulis yang meluap-luap.”
– Mohd Dzul Khairi Mohd Noor, Presiden GAMIS 2007-2009

p/s:jom kite sama2 ambil iktibar & pengajaran dari kisah2 pjuangan Islam terdahulu..

No comments:

Post a Comment

Serikandi Mujahidah Corner

Serikandi Mujahidah Corner