About this blog

Perawi Hadith : Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali “.

Wisdom...

skin

asma ul husna

Ukhuwwah dijalin kasih disemai..


ShoutMix chat widget

pengunjung..

hari ini

Pages

Buat pengunjung..

mutiara kata

Powered by Blogger.

LAMAN UKHUWWAH

Followers

RSS
Container Icon

Thursday, September 30, 2010

U R ONE IN A MILLION

Sesuatu itu akan berharga apabila kita kehilangannya...betul??betul...


Hargai insan-insan di sisi kita....dan.....jangan sibuk mengejar gajah diseberang laut...


Boleh jadi,mereka langsung tidak pernah menghargai kita...


Saya sangat sayangkan anda...sungguh..sayang selamanya...


jeng3x...ni la buah ati pengarang jantung saya..U R DA BEST!!

Saturday, September 25, 2010

~My way..ur way~


Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side


Insya Allah you’ll find your way
Cause Allah is always by your side




Everytime you commit one more mistake
You feel you can’t repent
And that its way too late
Your’re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame



Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way


p/s:apakah yang sedang berlaku...kusut...keliru..hilang arah...

Thursday, September 23, 2010

Gelisah ke?



Sekiranya kamu gelisah kerana dendam,maafkanlah.....
Kerana dengan memaafkan,kamu akan bebas........

Sekiranya kamu gelisah kerana pekerjaan yang sedang kamu lakukan,
Buatlah setakat mana yang kamu mampu,
Serahkan selebihnya kepada Allah,
Kerana Dia yang menentukan segalanya.......

Sekiranya kamu gelisah kerana orang yang kamu sayangi,ingatlah.........
Allah lebih menyayangi mereka berbanding dirimu.......

Dan sekiranya kamu gelisah kerana ditimpa musibah,
Itu tandanya Dia menyayangimu dan  masih mengingatimu...
Ingatlah...Allah sentiasa bersamamu........



Tuesday, September 21, 2010

Tika itu....

Suatu masa dulu...aku juga seperti kamu...
Anak lincah..yang hanya mahukan keseronokan...
Apa saja yang dilakukan...yang penting..ENJOY!!


Suatu masa dulu...aku juga seperti kamu..
"Relax r...muda lagi....xpuas enjoy lagi..."
Kata omputeh..."Life begin at 40!"..nak enjoy puas2 dlu..


Sungguh..aku sangat gembira dengan hidup aku tika itu...
Gelak sentiasa...sedih??xde masa pun...
Aku aktif...lincah....hepi go lucky...
"Live ur life to da fullest.."moto aku masa tu..


Namun...walau macam mana enjoy pun aku...
Aku masih tahu siapa diri aku...
Apa yang aku nak...
Prinsip aku...jangan sesekali tinggal solat!
Jangan sesekali bukak aurat!!
Jangan sesekali sentuh lelaki!!
Jangan sesekali jadi kurang ajar!!
Jangan sesekali lawan cakap mak ayah!!
Hormat orang tua...


Se'enjoy' mana pun aku..
Tetap terdetik dalam ati...
Sampai bila....aku mahu jadi begini....
Sampai bila...aku tidak mahu memikirkan kematian...
Sampai bila...aku terus-menerus melangkah bergembira..
Tanpa bersujud kepada penciptaNya..
Sampai bila??Sampai bila??
Sampai bila aku akan menjadi manusia angkuh???
Kekosongan itu..aku rasai..kekosongan..yang tidak dapat diisi..


Kawan aku..pernah mencabar...
"Kalau kau betul2 hebat.."
"Aku cabar...kau pergilah ke tempat yang tidak dicipta oleh Allah..."
"Kau tutup hidung selama sejam..tengok hidup lagi ke tak..."
Kenapa nak butakan mata sendiri??
Kenapa sengaja menidakkan kelemahan diri??
Kau angkuh ye...kau sombong ye...
Kau lupa pada siapa yang cipta kau..
Kau lupa pada siapa yang bagi kau semua kegembiraan ini..


ATAU...
Kau mahu Dia rampas segala-segalanya...
Kalau Dia mahu kau jadi cacat...sekelip mata je...
Kalau Dia mahu kau lumpuh..senang je..
Itu ke yang kau mahu??
Macam tu ke baru kau nak berubah?
Masa itu baru kau mahu insaf..baru mnyesal..macam tu??
Bila dah tak dapat gerak...xdapat nak enjoy..baru insaf..macam tu ke??


................................................................................................


p/s:cukupla tu..cukup...dah jauh aku pergi..dah jauh aku jalan...da banyak yang aku jumpe...da sampai masa untuk aku balik...balik..balik..and....NEVER TURNING BACK....


Islam adalah ibarat oksigen...
Manusia memerlukannya...
Manusia boleh memilih untuk tidak menghirup oksigen..
Tapi semua orang tahu...apa 'endingnya'...



Monday, September 20, 2010

Untuk adik...



"Dua orang sahabat yang bersahabat kerana Allah, mereka bertemu kerana Allah dan mereka berpisah kerana Allah".

Special dedication...untuk adik2 usrah k.tini..

adha
sya
erin
ina
nisah
sakina
iffah

"Manakah orang yang berkasih sayang dengan sebab kemuliaan-Ku? Kerana hari ini Aku akan naungi mereka dengan naungan-Ku pada hari yang tiada naungan lagi selain naungan-Ku"
(Hadis riwayat Muslim)



Tiada kata-kata yang mampu diluahkan...

hanya....selautan kesyukuran...atas pertemuan kita....tulus dari hati...diri ini sangat menyayangi kalian...sangat mengasihi kalian...nilai hubungan kita...harga sebuah persahabatan...yang dibina atas dasar mencari keredhaan Allah...persahabatan..yang membawa cinta kepada Allah...semoga..persahabatan ini..tidak dicemari dengan noda-noda prasangka...


ketahuilah..
diri ini sentiasa bersama kalian...
sentiasa menyayangi kalian...
sentiasa mengasihi kalian..
selagi jantung masih berdegup...selagi nadi masih berdenyut...
semoga...sayang ini berkekalan..hingga ke syurga abadi...


Ya Allah, kurniakanlah kami sahabat yang mengasihi kami kerana-Mu, kurniakan juga untuk kami kekuatan untuk mengasihi mereka dalam mencari redha-Mu dan bantulah kami untuk bersama mentaati-Mu. Amin,ya Rabbal 'alamin!

Sunday, September 19, 2010

Aku Yang Kau Panggil Darth Vader


Aku yang kau panggil Darth Vader
Punya hati dan juga jiwa
Ada waktu mampu berdiri
Ada kalanya terasa juga

Kalau kau kata aku pembawa disaster
Yang kau ukur hanya dengan air matamu
Maka pernahkah kau melihat air mataku
Yang berjejeran kerana terseksa?

Mungkin di matamu aku Darth Vader,
Wajah pemusnah alam yang kau benci,
Tetapi pernahkah kau bertanya,
Menyelidiki atau meneliti
Akan kehidupanku yang hakiki
Akan perubahan yang telah aku lalui
Akan niatku yang sejati
Atau kau hanya terpengaruh realiti lama
lantas bergerak menghapuskanku selama-lamanya?

Aku bukan Anakin
Yang meninggalkan Padme Amidala
Aku bukan Darth Vader
Dan hidupku sama sekali bukan Star Wars

Thursday, September 9, 2010

Daun yang jatuh takkan sekali-kali membenci angin-Siri III

.....

andai kehadiranku menyebabkan kemungkaran,moga pemergian ini menghembus ketenangan...bila membenih subur kerana ukhwah,biar jatuh gugur dalam mahabbah..kerana..daun yang jatuh takkan sekali-kali membenci angin..dan amankanlah hatimu dengan janjiNya...

“dan sekali-kali tidaklah Rabb-mu menganiaya hamba-hambaNya..-al-fussilat:46”

selama ini,hatiku tidak pernah lupakanmu teman..setiap saat..tidak pernah melepaskanmu..namun..kali ini..baru aku benar2 melepaskanmu..keranaNya..

Daun yang jatuh takkan sekali-kali membenci angin-Siri II

......

namun andai hadirku menjadi ulat yang merosakkan antara Dia denganMu,maka takkan ada tangguh untukku berundur dari dalam hidupmu...

keranamu tuhanku,saat aku memohon teman yang menggemburkan keimanan dan Kau anugerahkan dia menjadi pohon singgahsana agar rimbunnya menjadi teduhanku dari bahang kemarau kehidupan...

bagaimana Kau meminta dia dariku kembali,sedang aku dan dia nyata milikMu..padaMu kuserahkannya..andai pengorbanan itu mahar keredhaanMu..

bersambung...

Daun yang jatuh takkan sekali-kali membenci angin-Siri I

Dengan lafaz suci bismillahirrahmanirrahim aku memulakan bicara..alhamdulillah..aku masih diberi peluang olehNya untuk terus berkata2..syukur ya Allah..

buat teman,aku memohon sejuta kemaafan..andai hadirku hanya mengundang masalah kepadamu..andai kewujudanku tanpa sedar mengganggu hatimu bertemu Pencipta..andai persahabatan ini penuh terpalit dosa..

wahai Tuhanku,betapa telah Kau aturkan perkenalan sehingga membenihnya persahabatan dan Kau pupuk ia tumbuh subur di hati kami agar bertambah keimanan.

bersambung..

Tuesday, September 7, 2010

Sayang aku mahal!

Sayang aku mahal..sayang itu suci...bersih...dan ianya membawa ke syurga...

Sayang mesti dibina dari keimanan...dan dicari berdasarkan petunjuk Allah s.w.t...sayang adalah perasaan..yang wujud dalam jiwa dan diterjemah dalam bentuk amal...menolak teman ke dalam api itu bukan namanya teman..walaupun sebelum itu 1000x mengucapkan “aku sayang pada kau!”

Sayang lebih suci dari apa yang kamu jangka.kalau benar sayangkan temanmu,kamu akan menjaga diri dari laranganNya.kamu takkan lemparkan temanmu ke neraka...

Monday, September 6, 2010

Polis trafik yang dihantar..

Assalamualaikum w.b.t..

Alhamdulillah..masih diberi peluang olehNya untuk bernafas di bumiNya...

Alhamdulillah juga..kerana masih dipegang olehNya...masih diberi peringatan olehNya tatkala terlalai...

Peringatan?iye..Dia sentiasa menghulurkan tali..tika hilang punca..saat hilang arah...terkapai-kapai tanpa kemudi..

Peringatan??peringatan??peringatan??Iye...percayalah denganNya..



Petang td....Inche Jack n Jill ada mesej saya...

"Dun judge a book by its cover...luar nmpk bek..tp sbnarnye Allah jew yg taw..dats u ryte...ckp xsrupa bkin..blog pye islamic..tp hampeh..sape mkn cli die trasa pedas.."

Alhamdulillah..
mula2 baca..em..terkedu..apakah?
lepas 2 minit..rasional kembali...
alhamdulillah..mungkin..ini adalah taliNya..memberi 'signal' untuk saya membetulkan kemudi...yang tersasar dari landasan..alhamdulillah...bersyukur kerana masih diingatiNya..

kepada Inche Jack n Jill..terima kasih banyak2 kepada anda kerana telah digerakkan hati oleh Allah untuk 'menyerang' saya...hehe..meniup wisel kepada saya supaya tidak memotong jalan2 yang telah ditetapkan olehNya..terima kasih kerana telah menjadi polis trafik tadi ye!saya sangat hargai anda..sungguh...

p/s: kena slalu  remind diri sendiri spya sntiasa renovate hati...n menjahit sejadah iman yang kian terkoyak....

Pencuri Hati!!!


Akan ku curi hatimu dengan izin Allah..
akan kusayangi hati itu,
akan kupastikan,
dalam doaku tidak tertinggal memohon kepada Allah,
agar hati itu sentiasa dalam keadaan tenang dengan sentiasa zikrullah,
bersih dengan ilmu-ilmu Islam,
dibajai dengan ukhwahfillah,
disuburi dengan husnuzon kepada orang lain,
moga hati itu,
akan membuahkanmu peribadi muslimah yang unggul...
InsyaAllah..

p/s: Ya Allah..kuatkanlah hatiku...hanya Kau yang dapat membolak-balikkan hatiku...

Sunday, September 5, 2010

Duri yang melukakan...

Suatu hari,Umar al-Khattab bertanya kepada Ka'ab bin Malik berkenaan erti takwa
Ka'ab bin Malik menjawab "Apakah kau pernah berjalan di satu tempat penuh duri,wahai Umar?"
Saidina Umar menjawab,pernah. 
Ka'ab bin Malik bertanya lagi:"Apakah yang kau lakukan?"
"Aku singsing kain ku agar tidak tercarik pada duri,kemudian aku berjalan berhati-hati agar tidak terpijak dengan mana-mana duri itu."
"Ketahuilah Umar,bahawa itulah sebenarnya takwa."

 Jalan yang panjang..

Takwa adalah rasa berhati-hati dan takut untuk ingkar pada apa-apa larangan Allah s.w.t.
Duri itu adalah ibarat larangan Allah s.w.t.
Takwa ibarat perbuatan berhati-hati dan menyingsing kain kerana takut terpijak dan tercarik duri.

Serikandi Mujahidah Corner

Serikandi Mujahidah Corner