About this blog

Perawi Hadith : Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali “.

Wisdom...

skin

asma ul husna

Ukhuwwah dijalin kasih disemai..


ShoutMix chat widget

pengunjung..

hari ini

Pages

Buat pengunjung..

mutiara kata

Powered by Blogger.

LAMAN UKHUWWAH

Followers

RSS
Container Icon

Thursday, December 31, 2009

Cikgu!!Hadiah Tahun Baru!!

Istimewa sangat ke hari ini??Kenapa kedatangan 1 Januari 2010 disambut dengan penuh gilang-gemilang di Dataran Merdeka...SEDANGKAN...kehadiran 1 Muharam 1431 H bagaikan tidak dinanti..bagaikan tidak bernilai apa-apa..Saja je ni intro ni...tiada kaitan pun sbenarnya...

Hari ini..saya ingin berkongsi 1 berita..khusus untuk pelatih-pelatih IPGM seluruh Malaysia..Walaupun berita ini sudah disiarkan dalam akhbar Berita Harian beberapa hari lepas,saya cuma ingin berkongsi dengan sahabat-sahabat yang mungkin tidak berkesempatan untuk membaca akhbar...Jom...Baca...


Pelatih kesal institut tak hirau aduan gangguan pensyarah gatal



INSTITUT Pendidikan Guru Kampus Bahasa Antarabangsa (IPG KBA) Kuala Lumpur melahirkan ramai pendidik berkaliber. Malangnya, tindakan pensyarah tertentu menimbulkan kegelisahan pelajar perempuan.

Masalah kami sudah dibawa ke pengetahuan pengurusan tertinggi institut, namun tiada tindakan diambil.

Ini memaksa kami mendedahkannya melalui media supaya Bahagian Pendidikan Guru turun padang menyiasat masalah itu.

Pelatih perempuan sering berdepan gangguan seksual pensyarah lelaki. Perkara ini berlarutan dari semasa ke semasa yang mengundang keresahan serta ketakutan.



Pensyarah berkenaan sering menyentuh bahagian tertentu tubuh. Walaupun cuba dihalang dia terus melakukannya berkali-kali. Bentuk gangguan seksual lain ialah melalui pujuk rayu di telefon.

Saya antara mangsanya dan sentiasa ketakutan di institut ini kerana bimbang terserempak dengan pensyarah berkenaan yang akan mengambil kesempatan menyentuh saya.

Kejadian ini berlarutan sejak sekian lama dan ramai pelajar perempuan menjadi mangsa. Saya beranggapan institut ini tempat selamat untuk menuntut ilmu, begitu juga anggapan ibu bapa.

Sebaliknya, pensyarah yang tidak bertanggungjawab mengancam dan menggugat keselamatan pelajar perempuan di institut itu.

Pihak pentadbir mengetahui perkara ini, namun tiada tindakan diambil terhadap pensyarah berkenaan.

Saya harap perbuatan tidak bermoral ini dapat tangani segera oleh IPG KBA dan Bahagian Pendidikan Guru bagi mengembalikan kepercayaan dan keselesaan pelajar perempuan sepanjang berada di institut itu.

PELATIH KETAKUTAN,
IPG Kampus Bahasa Antarabangsa,
Kuala Lumpur

Selasa-29/12/2009

P/S:em..sama-sama kita fikirkan..

Sunday, December 27, 2009

Saksi...Bulu Mata....

Pada hari akhirat kelak, ada seorang manusia yang hanya mempunyai pertolongan selembar bulu mata..Dia dituduh bersalah , mensia-siakan umurnya di dunia dengan berbuat maksiat ..Tetapi dia berkeras membantah, "Tidak..Demi Allah yang menciptakan langit dan bumi.."

"Tetapi saksi2 mengatakan engkau betul2 telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa," jawab malaikat ...Orang itu menoleh kiri dan kanan dan ke segenap penjuru . Anehnya dia tidak nampak sesiapapun sebagai saksi..

Di situ hanya ada dia sendirian..Maka diapun menyanggah, "Manakah saksi2 yang kau maksudkan? Di sini tiada siapa pun kecuali aku dan suaramu.."

"Inilah saksi2 itu," ujar malaikat..

Tiba tiba mata angkat bicara, "Saya yang melihat ,"...

Di usul dengan telinga, "Saya yang mendengar,"...

Hidung pun tidak ketinggalan, "Saya yang mencium ."...

Bibir mengaku, "saya yang merayu,"....

Lidah menambah, "Saya yang menghisap ."..

Tangan pula meneruskan, "saya yang meraba .."..

Kaki menyusul, "Saya yang berjalan kearah maksiat itu,"...


"Nah .. kalau aku biarkan , seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu," ucap malaikat..

Perasaan gerun menyelinap segenap ruang tubuh orang itu..Dia bagaikan berputus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dilemparkan ke dalam jahannam . Padahal , rasa rasanya dia telah terbebas dari tuduhan dosa..

Tatkala dia sedang dilanda kesedihan itu..sekonyong konyong terdengar suara yang amat lembut dari selembar bulu matanya, "Saya pun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi,"...

"Silakan." kata malaikat. "Terus terang saja , menjelang ajalnya , pada suatu tengah malam yang bening, aku pernah dibasahinya dengan airmata ketika dia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya."

"Bukankah Nabinya pernah berjanji, dua mata yang tidak disentuh api neraka; mata yang berjaga pada jalan Allah dan juga mata yang menangis kerana takutkan Allah ."

" Maka saya ,selembar bulu matanya , berani tampil sebagai saksi bahawa dia telah bertaubat sehingga membasahi saya dengan air mata penyesalan ." Dengan kesaksian selembar bulu mata itu ,orang itu dibebaskan dari neraka dan dihantar ke syurga.

Sebaik menjengah ke pintu syurga , kedengaran suara penghuninya :
"Lihatlah ,Hamba Tuhan ini masuk syurga kerana pertolongan selembar bulu matanya.."

Thursday, December 24, 2009

Sepatah Dua Kata...

Bismillahirrahmanirrahim......

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Assalamualaikum w.b.t..

Sebenarnya...hanya sepatah dua kata yang ingin saya perkatakan...Blog ini sudah lama bersawang...sepi tanpa sebarang post...em..entahlah...sekarang ni jiwa agak kacau...sakit kopalo den..em..masalah datang bertimpa2..tapi..tu tanda Allah sayang kn?Smua dugaan tu ujian dariNya..mungkin juga ini adalah petanda bagi saya supaya menjahit kembali sejadah iman yang kian terkoyak.. hehe...em. pape pn..saya takkan biarkan emosi menguasai diri...betul tak??hehe..semoga saya kuat dan tabah menempuhi segala ujian dan dugaanNya..

Semoga kita bertemu lg di lain rancangan...

Tuesday, December 1, 2009

Kita Ni Cawan yang Cantik ke Tidak??

Sepasang datuk dan nenek pergi ke sebuah kedai cenderamata untuk mencari hadiah buat cucu mereka. Kemudian mata mereka tertuju kepada cawan yang cantik. "Lihat cawan itu," kata si nenek kepada suaminya. "Kau betul, inilah cangkir tercantik yang pernah aku lihat," ujar si datuk.

Pada ketika mereka mendekati cawan itu, tiba-tiba cangkir yang dimaksud berbicara:- "Terima kasih untuk perhatian anda, perlu diketahui bahwa aku dulunya tidak cantik. Sebelum menjadi cawan yang dikagumi, aku hanyalah selonggok tanah liat yang tidak berguna. Namun suatu hari ada seorang penjunan dengan tangan kotor melempar aku ke sebuah roda berputar .

Kemudian ia mulai memutar-mutar aku hingga aku merasa pening."Stop ! Stop !" Aku berteriak. Tetapi orang itu berkata, 'Belum !' Lalu ia mulai menyodok dan meninju aku berulang-ulang. "Stop! Stop!" teriakku lagi. Tapi orang ini masih saja meninjuku, tanpa menghiraukan teriakanku. Bahkan lebih buruk lagi ia memasukkan aku ke dalam api. "Panas! Panas!" Teriakku dengan kuat."Stop!Cukup!" Teriakku lagi.Tapi orang ini berkata,"Belum" .


Cawan "Senyum"..

Akhirnya ia mengangkat aku dari api itu dan membiarkan aku sampai sejuk. Aku fikir, selesailah penderitaanku. Oh ternyata belum.Setelah sejuk aku diberikan kepada seorang wanita muda dan ia mulai mewarnai aku. Asapnya begitu memualkan."Stop ! Stop !" Aku berteriak. Wanita itu berkata,"Belum!". Lalu ia memberikan aku kepada seorang lelaki dan ia memasukkan aku sekali lagi ke api yang lebih panas dari sebelumnya." Tolong! Hentikan penyiksaan ini!", sambil menangis aku berteriak sekuat-kuatnya.Tapi orang ini tidak peduli dengan teriakanku. Ia terus membakarku.

Setelah puas "menyiksaku" kini aku dibiarkan sejuk. Setelah benar-benar sejuk seorang wanita cantik mengangkatku dan menempatkan aku dekat kaca. Aku melihat diriku. Aku terkejut sekali. Aku hampir tidak percaya, kerana di hadapanku berdiri sebuah cawan yang begitu cantik. Semua kesakitan dan penderitaanku yang lalu menjadi sirna tatkala kulihat diriku." Datuk dan nenek itu terdiam membisu. Lalu diceritakan kisah itu kepada cucunya.


Moral of the story:

Seperti inilah kehidupan membentuk kita.Dalam perjalanan hidup akan banyak kita temui keadaan yang tidak menyenangkan, sakit, penuh penderitaan, dugaan, ujian hidup dan linangan air mata. Tetapi inilah satu-satunya cara untuk mengubah kita supaya menjadi "cantik". Jangan lupa bahawa ujian yang kita alami tidak akan melebihi kekuatan kita kerana Allah tidak akan menguji hambanya melebihi kemampuannya. Ertinya tidak ada alasan untuk tergoda dan jatuh dalam dosa apabila anda sedang menghadapi ujian hidup.Jangan kecil hati, kerana Tuhan sedang membentuk anda. Bentukan-bentukan ini memang menyakitkan tetapi setelah semua proses itu selesai; anda akan melihat betapa cantiknya Tuhan membentuk anda untuk kehidupan yang lebih baik dan bermakna di hari kemudian dan hari pembalasan(akhirat).Ingatlah, dunia ibarat penjara bagi umat mukmin tapi syurga bagi golongan yg kufur.

Saturday, November 28, 2009

Kisah Rumput & Kasih Sayang..

Ada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am.
Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini:-

Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang?. Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu : Oh, awak nak tahu ke?.Emmm...baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye...mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.

Pelajar : Baiklah...apa yang saya harus buat?

Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.

Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu : Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi.

Moral of the story: Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.

Wednesday, November 25, 2009

Muslimah & Gambar..Mana Silapnya???

Saya rasa terpanggil untuk berkongsi tulisan seorang sahabat dengan teman-teman pembaca sekalian.Ianya tepat mngenai kehidupan seorang muslimah...Jom!!Sama-sama kita baca..


ADA APA DENGAN GAMBAR..??

Baiklah..mungkin ramai yg membaca perkara ini merasa pelik..? Mungkin juga masing2 sudah memasang ayat bagaimana mahu melawan apa yang ana taipkan selepas ini.. ana amatlah berharap antunna (khususnya) semua membuka pintu hati masing2 dan bersedia untuk menerima apa yg ana mahu perkatakan selepas ini...

ana mulakan dengan persoalan..
Perlukah diupload gambar untuk totonan umum..? Mengapa..??
1.Supaya orang yg x kenal aku pon boleh kenal aku.
2.Supaya orang yg dh kenal aku boleh melihat aku selalu.
3.Supaya friendster aku jd kunjungan ramai...sbb ape..?
dan byk lagi ana rase....

jd.. di atas adalah sebahagian survey ana terhadap pemilik2 Friendster dan respon mereka...


KERANA GAMBARMU ITU BEGITU BERHARGA

Sedarlah wahai Muslimah... tidakkah kamu merasakan gambarmu itu sungguh berharga..? adakah kamu fikir wajahmu diciptakan semata2 untuk pandangan umum..??
Tak salah rasanya jika ana mengatakan ramai yg bangga meletakkan gambar dgn niat mahu mempertontonkan kecantikan yg telah dikurniakan Allah kpdnya..



Adakah kamu fikir kebarangkalian gambarmu itu dijadikan bahan bg Muslim meruntuhkan IMAN mereka..? Sanggupkah kamu dituduh sebagai peruntuh keimanan seorang Muslim..?? Dikira 'beruntunglah' jika begitu.. tidak kurang juga yg hanya menjadi modal umpatan bg lelaki2 yg mengenali kamu..? Adakah kamu tahu apa yang mereka bualkan dibelakang kamu..? Jika kamu tahu, cuak kamu nk mengupload gambar kamu di alam maya ini..

Diingatkanlah juga kpd kamu bahawa kemudahan sekarang semakin canggih hari demi hari...
Tidakkah kamu igt bahawa gambar2 di alam maya ini boleh di'save' dgn sng dgn hanya menekan bahagian kanan tetikus dan mengelik pd Save As sahaja boleh menjadikan gambarmu itu diabadikan di dlm komputer sang lelaki... Apa yang perlu dirisaukan sebenarnya bagi mereka yg mmg mahukan kecantikan mereka ditunjuk2..?
INGAT..!! dengan kemudahan sekarang.. dgn mudah gambarmu itu di'edit' oleh mereka yg tidak bertanggungjwab dengan menggunakan Photoshop,Fireworks, dan lain2.. Hanya dengan satu kesilapan sahaja, jangan terkejut jika gambarmu secara tiba2 terpampang besar pd skrin website yg tidak sepatutnya.... Adakah ketika itu kamu mampu lg berbangga..? Apa yg mampu anda lakukan ketika itu..?? Hanya merintih x tentu pasal sahaja atas kesilapan yg dilakukan olehmu sendiri...

MUSLIMAH DAN GAMBAR

Perlu ana tekan kan di sini bahawa ana bukanlah musuh2 kamu semua, bukanlah mahu mengaibkan ataupon menghentam antunna semua.. tp ana adalah saudara seislam mu yg enggan melihat wajah2mu menjadi tontonan umum... tidak rela melihat mukamu dipaparkan sewenang2nya di alam maya..

Sanggupkah kamu dituduh sebagai peruntuh keimanan seorang lelaki..? Perosak ketaqwaan seorang Muslim..?? dan lebih teruk lg menjadi Anak Panah syaitan..??

Ini semua bukanlah satu rekaan semata2... Sabda Nabi: Perempuan itu boleh menjadi sebaik2 anak panah bg syaitan....(mafhum)

Sedarlah muslimah.. sudah tiba masanya kita sedar bahawa wajah itu hanya HALAL DILIHAT BERKALI2 OLEH MEREKA YG BTOL2 LAYAK SAHAJA.. tidak perlulah berbangga dgn apa yg telah Allah anugerahkan dgn menggunakanya sbgi Anak panah kpd syaitan..Na'uzubillah..!! Jika kite semua tetap tidak mahu membuang gambar dr alam maya ini dgn seribu satu alasan... BERHATI2LAH...!!

FIKIR-FIKIRKAN

credit to:

http://alfateh.via.my/2008/06/muslimah-gambar-di-mana-salahnya.html
http://igpis.blogspot.com/

Tuesday, October 13, 2009

Bergaduh....dot..dot..dot...

Anas Bin Malik pernah meriwayatkan bahawa Rasulullah berkata, “sesiapa meninggalkan perdebatan, sedang dia berada di pihak yang benar, dibina untuknya sebuah rumah di tengah-tengah syurga.”[1] Menurut Imam Tirmizi hadith ini bertaraf hassan. Menurut Sheikh Muhammad Nasirudin Albani, seorang pakar hadith abad ke-20, hadith ini bertaraf sahih

Perdebatan biasanya akan mencerminkan ‘true color’ seseorang. Di kaca mata pihak ketiga, orang lain akan melihat bagaimana “hodoh”nya atau hebatnya akhlak mereka yang berbalah. Ada mereka yang berbalah mengikut hawa nafsu. Ada yang bersabar.

Saya mengasihani mereka yang terlibat dengan sebarang bentuk perbalahan sia-sia. Orang akan menilai akhlak kita dan meletakkan satu label negatif pada diri kita. Seterusnya akan memberi kesan kepada pergaulan dengan orang-orang di sekeliling.

Ibnu Mas’ud r.a. meriwayatkan bahwa Rasulullah s.a.w. bersabda, “Orang mukmin bukan seorang pencela, bukan seorang pengutuk, bukan seorang yang keji dan bukan seorang yang berkata kotor.” [2]

Biasanya perbalahan yang sia-sia akan membuahkan kata-kata keji antara kedua-dua pihak. Lalu kata-kata keji itu akan memberi kesan kepada “status” keimanan seseorang. Seseorang yang tidak mengambil kisah tentang keimanan diri sudah tentu tidak akan memperdulikan sabda nabi ini. Berbeza dengan mereka yang begitu mengambil berat dengan sabda-sabda nabi, sepatah dua sabda sudah memadai dan dipandang serius.

Ada baiknya kita meninggalkan perbalahan sia-sia dalam semua hal. Perbalahan yang sia-sia adalah sesuatu yang tidak memberi manfaat kepada agama, baik agama diri sendiri atau orang lain. Abu Hurairah ada menceritakan bahawa Rasulullah pernah bersabda, “adalah termasuk kebaikkan pada agama seseorang, apabila dia meninggalkan sesuatu yang tidak berfaedah.” [3]
Wallahu’alam

Thursday, August 27, 2009

Membuka Pintu Rezeki..

Dato' Dr. Fazilah Kamsah pernah berkata :
"setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu (tak kira masih hidup @ telah tiada)"nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu...

Berdasarkan Hadith Nabi :
"Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tua nya dalam sehari"

Huraian hadis:

- Jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang hidup mahu pun yang sudah tiada)

- Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus berdoa kepada kedua ibu bapa (walaupun ada ibu bapa yang leka, doakan agar mereka berubah)

- Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah

- Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. ...tadah tangan dan bayangkan wajah kedua orang tua kita, termasuk guru2 kita dan mereka yang banyak menolong kita (berdoa perlu benar2 bersungguh2)

- Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki oleh Allah

Kesimpulannya:

- Bagi yang berniaga, tak perlu ada ilmu pelaris....Cuma jangan lupa doakan ibu bapa kita setiap hari
- Rezeki bukan sahaja berupa wang ringgit, tetapi segala nikmat yang kita dapat dari Allah (e.g. makan, kesihatan, kasih sayang, ilmu dsb nya..)

Wednesday, August 26, 2009

Jadual Harian Seorang Muslim

4.00 pagi Bangun

Berdoa kepad ALLAH dengan doa : Segala puji bagi ALLAH yang telah menghidupkan aku setelah DIA mematikan aku dan kepadaNYAlah aku akan dikembalikan. Berniatlah untuk melaksanakan sebanyak-banyak kebaikan hari itu. Mandi dan membersihkan diri. Mengambil wudhu dan memakai pakaian yang suci untuk beribadah, berwangi-wangian.

4.20 pagi Solat Sunat Taubat

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat taubat 2 rakaat kerana ALLAH Taala. Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, rakaat kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah tangan memohon ampun kepada ALLAH. Menangislah menyesali dosa-dosa.

Solat Sunat Tahajjud

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat tahajjud 2 rakaat kerana ALLAH Taala. Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, rakaat kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah tangan berdoa kepada ALLAH.

Solat Sunat Hajat

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat hajat 2 rakaat kerana ALLAH Taala. Selepas Al-Fatihah rakaat pertama baca ayatul Kursi 1 kali. Selepas Al-Fatihah rakaat kedua baca surah Al-Ikhlas 11 kali. Ketika sujud terakhir baca 11 kali dan sertakan di dalam hati segala hajat-hajat kita.

Solat Sunat Witir

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat witir 2 rakaat kerana ALLAH Taala. Selepas salam, bangun lagi dan sembahyang witir 1 rakaat. Perbanyakkan berdoa kepada ALLAH dengan penuh rasa kehambaan, rendah diri, meminta-minta, merintih-rintih, agar ALLAH ampunkan dosa-dosa kita, taubat kita, terima amalan kita, memperkenankan doa dan permintaan kita.

5.00 pagi Makan Sahur - Menggosok gigi dan membersihkan sisa-sisa makanan di mulut.

5.28 pagi Bersiap menunggu waktu Subuh dengan membaca Al-Quran atau berselawat. Sembahyang sunat Subuh, sembahyang Subuh berjemaah. Selesaikan wirid harian di tikar sembahyang atau baca Al-Quran hingga terbit matahari.

7.00 pagi Membuat persiapan ke tempat kerja.

Melangkah ke tempat kerja dengan membaca Bismillah dan doa kepada ALLAHagar semua aktiviti kita diberkatiNYA. Sentiasa berselawat kepada Rasulullah SAW sama ada menyebutnya atau di hati. Banyakkan istigfar/meminta ampun. Melaksanakan kerja dengan bersemangat dan penuh bertanggungjawab. Datangkanrasa bahawa ALLAH sentiasa memerhati kerja-kerja yang di lakukan dan yakinlah DIA akan membalas segala kebaikan yang kita buat.

10.00 pagi Sembahyang Sunat Dhuha. Ia adalah sumber rezki yg berkat kalau istiqamah diamalkan.

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat dhuha 2 rakaat kerana ALLAH Taala. Penuhi masa rehat tengahari dengan menambah ilmu atau membaca Al-Quran. Elakkan sungguh-sungguh dari melakukan dosa walaupun kecil dan perkara yg sia-sia.

Contoh dosa-dosa : mengumpat mengutuk, menyindir yang menyakitkan orang, bergaul bebas tanpa menjaga syariat seperti berbual dengan bukan muhrim mengenai perkara yang tiada sangkut paut dgn kerja.


12.45 tgh Bersiap untuk solat Zohor.

Menunggu waktu bersembahyang dengan berselawat. Solat Zohor berjemaah.Laksanakan juga solat sunat Rawatib.Bersujud syukur setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yg memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.

4.15 ptg Bersedia untuk solat Asar.

Solat Asar berjemaah.Bersujud syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yg memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.

5.30 ptg Membeli barang-barang keperluan berbuka dan sahur Tanpa berlebih-lebih. Ingatlah walaupun syaitan dirantai tetapi nafsu masih ada dlm diri kita !!!

7.00 ptg Memperbanyakkan doa sebelum berbuka. Kerana di waktu itu adalah masa yang mustajab doa. Ingatlah sabda Rasulullah SAW : "Ramai orang yang berpuasa, yang mereka dapat hanya lapar dan dahaga", merintihlah kepada ALLAH memohon agar amalan kita diterima.

Apabila masuk waktu magrib. Bacalah doa dan berbuka :
Wahai Tuhan, kerana Engkaulah aku berpuasa, kepada Engkaulah aku beriman dan dengan rezki engkaulah aku berbuka. Berbuka puasa dengan makanan manis seperti buah kurma dan meminum air, terus menunaikan solat maghrib berjemaah, setelah itu barulah makan makanan berat.

8.30 mlm Solat Isya' berjemaah dan diteruskan dengan solat Terawih. Cuba pertahankan solat terawih walau bagaimana keadaan sekalipun kerana fadhilatnya amat besar. Bacalah Al-Quran dengan penuh tawadhuk, seeloknya baca dengan bertadarus ( berkumpulan bergilir-gilir, seorang baca, yang lain menyemaknya) , cuba khatamkan membaca Al-Quran paling kurang satu kali sepanjang ramadhan. Kebanyakan imam-imam besar mengkhatamnya dua kali dalam sehari (60 kali sebulan Ramadhan)

11.00 mlm Memperbanyakkan istigfar sebelum tidur. Berniatlah utk puasa esok hari dgn berniat : Sahaja aku berpuasa hari esok untuk menunaikan puasa ramadhan yg wajib ke atasku , tahun ini kerana ALLAH Taala. ( JANGAN LUPA!!!) Tidur awal agar dapat bangun utk beribadah.

Bacalah doa sebelum tidur :
Dengan namaMU Ya ALLAH! Aku hidup dan mati. Ingatlah tidur adalah mati yg sementara, kemungkinan kita dipanggil ALLAH ketika tidur.

p/s:Sama2 kite cuba ikut jadual ni ye..kite berusaha sama2 utk mjadi Muslim n Muslimah Super..bknnye di bulan Ramadhan je..tp pada smua bulan..InsyaAllah..JOm!!Praktikkan!!

Tuesday, August 25, 2009

Kartika oh Kartika..n Critera Sebat..

Isu y sangat panas skarang..isu Kartika Sari Dewi Shukarno y mminum arak di khalayak ramai di Pahang..tapi..tu bukan isu nya..da most impoten thing is..hukuman y bakal die trima..Untuk sesiapa y tidak mengikuti kisah kartika ni..jom sama2 kite soroti bagaimana polemik ini boleh tjadi..

Kesalahan wanita kontroversi ini bermula pada 20 Ogos lalu, Kartika yang berusia 32, telah dijatuhi hukuman denda sebanyak RM5,000 dan enam sebatan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan selepas mengaku salah meminum arak enama Tiger Beer di sebuah hotel pada 11.40 malam 11 Julai 2008..DAN..bermula lah kontroversinya..6 SEBATAN!!!

Kartika ni telah meminta supaya die disebat dikhalayak ramai!!em..tindakan y sungguh berani..supaya ianya akan mjadi pengajaran kpd org ramai..saya sgt mengagumi keberaniannya dalam menjalani hukuman ini..tetapi mahkmah ngara kite tidak mbnarknnya..kenapa??kerana..kerana..kerana mahkmah ngara ini lbih mengutamakn undg2 sivil bbanding dgn hukumn bdsrkn Islam atau hukum hudud.

Selpas itu..bmulalah episod baru..muncullah tetamu y tidak diundang..konon2nya hukuman ini kejam thadap wanita..hukuman sebat ini zalim!!TETAPI..lupakah anda..bukankah hukum hudud utk minum arak adalah 40 sebatan??LUPA atau BUAT2 LUPA??inilah die golongan Sisters In Islam..Antara kenyataan y sgt mjengkelkan ialah.."semakin berat hukuman,semakin Islam seseorang itu"..Adakah bagi mereka Islam ni kejam?Mereka2 ni perlu diseret ke muka pengadilan!!Mereka akan memesongkan pemikiran orang ramai..idealisme liberal n sekularisme y dibawa akn mbwa kpd ppecahan ummah!

Em..Pnjg lebar entri ni..Marilah kite fikir sejenak..kenapa negara kite tidak mengamalkn hukum hudud?kenapa??kenapa kite msh bpegang dgn undg2 sivil y dbwa oleh pjajah?kite masih blum mdeka spenuhnya..Stakat ari ni,hukuman sebat kartika ditangguhkn sbb bulan ramadhan..logik ke?em..bila shja saat Kartika akan disebat kelak..Malaysia akn mcipta sjarah baru..Kartika ialah wanita ptama y disebat atas kesalahan minum arak..sama2 kita tunggu..apa akan blaku sterusnya..

p/s:Islam itu indah..
credit to http://mahasiswakini.com..try surf website ni..utk lbih info..

Monday, August 24, 2009

7 Tingkat Neraka..

"Wahai orang beriman jagalah dirimu, keluargamu daripada api neraka. Bahan bakarnya adalah manusia dan batu. Sedangkan penjaganya adalah malaikat yang gagah lagi bengis. Mereka tidak menderhaka Allah, mereka melakukan apa saja yang diperintahkan kepadanya." (Surah At-Tahrim: 6)

Api neraka berjuta kali panasnya berbanding api di dunia. Jika api itu jatuh ke bumi, walaupun sebesar hama, hancur lebur dunia ini. Itulah kepanasan api neraka yang tiada tolok bandingnya.

Tujuh nama neraka menanti golongan yang mendustai dan mengingkari perintah Allah SWT. Pembahagian tingkatan neraka menurut Syeikh Dahak Al-Ahbar yang kemudian dipersetujui ahli tafsir dan Usuluddin, antaranya Syeikh Qurthubi dan Imam Al-Ghazali ialah:

Neraka Jahanam. Tingkat teratas. Neraka ini bermula dari tingkat paling atas sehingga ke terakhir (bawah). Ia seburuk-buruknya dan penghuni kekal di dalamnya.

Firman Allah SWT bermaksud:
"Katakan kepada orang kafir; nanti kamu akan dikalahkan oleh orang Islam dan dihimpunkan kamu dalam Neraka Jahanam. Di sanalah tempat seburuk-buruknya. " (Surah Al-Imran:12)

Begitu juga dalam surah An Nisa, ayat 169, Allah SWT berfirman:
"Orang kafir dan orang aniaya, mereka tidak diampunkan Allah dan tidak pula ditunjukkan jalan melainkan ke Neraka Jahanam. Mereka kekal dalam neraka itu selamanya. Yang demikian itu mudah sekali bagi Allah".

Luza adalah tingkat kedua yang dihuni pendusta agama Allah dan berpaling daripada ajarannya. Firman Allah bermaksud:
"Sebab itu Kami beri khabar menakut kamu dengan Neraka Luza (neraka yang menyala-nyala) . Tiada yang masuk ke dalamnya melainkan orang celaka, iaitu orang mendustakan agama dan berpaling daripadanya. " (surah Al-Lail: 14-16)

Hathamah ialah neraka tingkat ketiga tempat mereka yang lalai dalam mengerjakan perintah Allah kerana dipengaruhi harta dunia.

Jangan terlalu mengejar harta duniawi..
Sair ialah tingkat ke empat neraka dihuni mereka yang makan harta anak yatim. Mata dan telinga mereka menjadi buta dan pekak manakala kulitnya tebal seperti Jabal Uhud.

Saqru ialah neraka tingkat kelima, antara penghuninya ialah orang tidak bersolat, percaya kepada perkara bidaah, tidak memberi makan orang miskin dan tidak percaya kepada Hari Pembalasan.


Jahim neraka tingkat keenam. Penghuninya melakukan dosa besar seperti berzina, membunuh, mendustai agama Allah dan minum arak.

Hawiyah ialah neraka paling bawah menempatkan orang memusuhi Nabi. Walaupun neraka ini paling bawah, apinya sangat panas. Firman Allah SWT bermaksud: "Siapa yang ringan timbangan, dia dilemparkan ke Neraka Hawiyah. Tahukah kamu apakah Neraka Hawiyah? Ia adalah api yang sangat panas..

Sunday, August 23, 2009

Take Hold of Ur Iman..


"Give thanks to Allah,
for the moon and the stars
prays in all day full,
what is and what was
take hold of your iman
dont givin to shaitan
oh you who believe please give thanks to Allah."


ni antara lagu kegemaran saya..bg saya,lagu ni mbawa mksud y tsendiri..lagu ni btajuk " Give Thanks to Allah" dan dinyanyikan oleh Mikaeel..juga lebih dikenali sbg Jacko @ Micheal jackson..Mikaeel kini telah pulang menemui penciptaNya..he rest in peace..die bjya mnemui apa y dicari dlm idup ni wpun tidak dilahirkn sbg seorg muslim..kite??bgaimana pula dgn kite??Adakah kite bsyukur kpd Allah sbb kite tpilih utk mrasai nikmat iman dan Islam??adakah kite mhargai nikmat iman dan Islam y kita miliki??ataupun,adakah saudara baru y memeluk Islam lebih mhargainya bbanding kite..

"take hold of your iman
dont givin to shaitan"
lirik ni mbuat sy bfikir...adakah kite selalu memegang erat iman kite..adakah kite mjga iman kite betul2..jgn biarkn syaitan menguasai kite..ataupun..adakah kite hanya mengikut sahaja telunjuk syaitan..marilah kita sama2 fikirkan...sama2 muhasabah diri..better late than never..selagi pintu taubat masih lagi tbuka untuk kita..

p/s:dengarlah lagu ni beserta lirik..buka mata hati..

Segala Kesulitan Amat Dikesali..

Assalamualaikum w.b.t..

Mula2 skali,sejuta keampunan dipohon kepada smua pngunjung2 blog ini..sebab dah berapa lama menjeruk blog ini tanpa sebarang entri..em..kekangan demi kekangan silih bganti..masa begitu mencemburui..xckup 24 jam..xpe2..segala penantian ini sudah smpi ke penghujungnya..insyaAllah sy akan terus aktif mengepos entri..akhir sekali..."Hidupkan Islam untuk Pembangunan Ummah"..

Sunday, August 9, 2009

Countdown Ramadhan..


Dengan Nama Allah Yang Maha Esa

Ramadhan kini kembali menguji Kesabaran dan Keimanan kita semua...

Anda mungkin mencari Baju Raya paling anggun bergaya...
Kereta Baru anda mungkin menunggu hari pendaftarannya. ..
Hiasan Rumah mungkin bertukar warna...
Menu menarik pastinya Pilihan Berbuka Puasa...

Namun masih adakah dikalangan kita...
Tatkala bulan Ramadhan hampir tiba...
Ketika segalanya telah dirancang Sempurna...
Menanti saat dan ketika Anak Bulan Ramadhan memperlihatkan dirinya...
Kita Juga Sudah Bersiap & Bersedia...
Dengan Al-Qur'an Sekurang-Kurangnya. ..

Apalah Kiranya Ramadhan Ini Aku Bernekad & Berkata...
Mungkin Buat Yang Pertama Kalinya...
Atau Mungkin Hidupku Ini Hanya Sementara...
Andai Aku Ditakdirkan Pergi MenemuiNya.. .

Izinkanlah Aku Mengalunkan Bacaan Al-Qur'an Kepada Yang Esa...
Izinkanlah Aku Memulakan Bacaan Dari Pembukanya.. .
Izinkanlah Aku Menamatkan Bacaan Hingga Pengakhirannya. ..
Dan Ketika Itu Aku Sememangnya Sudah Bersedia...
Walau Ilmu Agamaku Tidak Setinggi Mana...

Biar Apa Jua Rintangannya. ..
Aku Pasti Memegang Janjiku PadaNya...
Memegang Ajaran Yang Maha Esa...
Al-Qur'an Tiada Setandingnya!

Monday, August 3, 2009

Misi Jihad Cinta..

Bismillahirrahmaanirrahiim

Subhaanallah, tak tahu macamna boleh tergerak hati untuk membuka laman ini, jom hayati! =D

Uwais al-Qorni adalah salah seorang hamba Allah yang tidak terkenal di bumi, tetapi sangat terkenal di langit kerana sikap zuhudnya....




MISI JIHAD CINTA


“Sayang, kita dah sampai.”


Safiyyah menggosok mata yang masih kantuk. Tudung labuhnya yang agak senget dibetulkan suaminya.


“Tapi safiyyah kena janji dengan abang, walau apapun yang jadi lepas ni Safiyyah mesti redha.”


Safiyyah mengerutkan dahi, pelik dengan kata-kata suaminya.


“Abang ni, dari tadi Safiyyah tanya kita nak kemana. Tapi abang tak jawab pun.”


“Kan abang nak bagi Safiyyah hadiah ulangtahun perkahwinan kita.”


“Tapi cara abang cakap tadi macam pelik je.”


“Nak kahwin lagi ya?”


Suaminya tergelak kecil. Lucu dengan pertanyaannya.


“Kalau betul kenapa?”


“Safiyyah tak kisah tau. Nanti Safiyyah dapat payung emas di syurga.”


Suaminya tersenyum.. Isteri yang solehah. Moga dia menjadi bidadariku di syurga.


“Abang ni kenapa senyum-senyum ni?”


“Dah la. Lagi cepat kita masuk ke dalam lagi cepat Safiyyah dapat hadiah dari abang.”


“Okey..”


Dia membuka pintu kereta. Kereta hitam berkilat kepunyaan suaminya diparkir di tempat yang disediakan.



Di hadapannya tersergam sebuah bangunan canggih. Pintunya diperbuat

daripada kaca yang dihiasi kalimah ‘Lailahaillallah…

Muhamadurrasulullah..’.

Suaminya menggenggam erat tangannya, bagai tidak mahu dilepaskan.



****


Uwais memasukkan kad pintar kedalam ruang di tiang itu. Dengan pantas,


lantai yang dipijak bergerak ke atas menuju ke tingkat 8. Usai sampai,


dia menarik kembali kad pintarnya.


“Jom masuk sayang.”



Sekali lagi, dia memasukkan kad pintarnya ke dalam mesin pintu pejabat


di hadapannya. Lantas terpapar namanya di atas skrin mesin itu.


Beberapa minit kemudian, tertera perkataan ‘masuk’.


Dia memimpin tangan isterinya. Dengan yakin, dia memulas besi ringan yang terlekat di pintu pejabat itu.


Kelihatan seorang lelaki di dalam pejabat itu. Senyumannya mengisi


ruang wajahnya. Seakan terpancar nur keimanan pada rautnya yang tenang.


“Selamat datang Uwais Al-Qarni. Hari ini kau menunaikan janjimu.”


Lelaki itu menekan remote di tangannya. Kerusi di hadapan meja kaca itu terbuka.


“Sila duduk..”


“Terima kasih.”



Kelihatan lelaki itu mencari sesuatu. Dia menyelongkar laci kaca yang


terapung di atas, seperti kabinet kuno zaman 2008 yang diubah suai.


Cantik.. Gabungan seni lama dan baru.



“Isi maklumat diri dan zaujah. Err, siapa nama dia?”


“Nur Safiyyah binti Dr Tariq Ziyad.”


“Dr Tariq Ziyad? Macam biasa dengar. Subhanallah, kamu anak seorang pahlawan?”


Safiyyah hanya diam merendah diri.


“Bagus. Kamu menjejaki langkah ayahmu. Memang berdarah pahlawan..”


Uwais menekan-nekan skrin sensitif di hadapannya. Dia mengisi maklumat dirinya dan Safiyyah.


Safiyyah memerhati.



MISI JIHAD CINTA



Nama Mujahid : Uwais Al-Qarni bin Ammar

Nama Mujahidah : Nur Safiyyah binti Tariq Ziyad



Dan banyak lagi butiran yang diisi suaminya..



Hati Safiyyah berbunga riang. Inikah hadiah dari Uwais kepadanya?


Subhanallah.. Ya Allah, aku syukur padaMu. Cita-citaku semakin dekat.


Syahid menggoda rohku. Aroma syurga menggamitku.




Misi jihad cinta itu sudah lama diidam-idamkan. Peraduan Misi Jihad


yang dimenanginya itu menjadi hadiah yang amat bernilai. Peraduan ini


melayakkan pasangan suami isteri sama-sama berjihad di tempat yang akan
di hantar oleh ejen. Hanya 20 pasangan yang mendapat tempat dalam masa
setahun. Misi ini adalah peluang terbaik untuk mencapai pangkat syahid.



“Sayang, mana kad pintar? Butiran peribadi perlu disahkan.”



Safiyyah lantas mengeluarkan kad pintarnya dari beg tangan elektronik hadiah dari arwah ayahnya.


“Ni bang..”


Butiran peribadi mereka kemudiannya disahkan. Laptop kecil sebesar tapak tangan itu diserahkan kepada lelaki di hadapannya.


Lelaki itu menekan-nekan sesuatu. Kemudian dia tersenyum.



“Kamu berdua dihantar ke Kota Toledo.”



****


“Bang...”


Uwais mendongak. Raut indah milik isterinya direnung. Sinar keimanan yang terlakar menenangkannya.


“Ya?”


Safiyyah diam. Dia menunduk. Air jernih memenuhi kolam matanya.


“Kenapa ni? Safiyyah tak suka ya hadiah ni?”


“Abang.. Apa ni.. Bukankah itu yang kita tunggu-tunggu selama ni? Safiyyah pun tak sangka kita menang peraduan tu.”


“Habis tu.. Kenapa menangis?”

“Safiyyah tak sabar nak pergi sana. Lagi 2 hari kan bang..”


“Ya,abang pun tak sabar dah. Semakin dekat bau harum syurga..”


“Abang..”


“Ya?”


“Kita berjumpa lagi tak nanti di syurga?”


“Safiyyah sayang…”


“Ya bang..”


“Safiyyah nanti insyaAllah jadi Ainul Mardhiah abang di syurga. Jangan risau ya..”


“Safiyyah tak risau pasal tu. Safiyyah yakin kalau Safiyyah tak jadi


bidadari abang pun, abang akan dapat bidadari yang lagi cantik dan


solehah daripada Safiyyah.”



Kata-kata lembut isterinya membuatkan dia tersentuh. Subhanallah.. Aku

sayang dia keranaMu ya Allah. Maka temukanlah kami di syurgaMu, jangan


Kau pisahkan kami. Cukup hanya dia bidadari solehah yang telah kau


sediakan untukku. Moga di dunia dan juga di syurga.



“Safiyyah.. Ingat tak dulu zaman kita sama-sama ditarbiyyah?”



“Ingat bang.. Masakan Safiyyah lupa. Taman yang mengajar Safiyyah erti perjuangan.”


“Dan abang tak sangka Allah pertemukan kita. Ingat tak dulu kita asyik bertengkar untuk capai

kata putus dalam mesyuarat? Kelakarnya masa tu. Isteri abang ni petah betul berhujah. Sampai kadang-kadang buat abang geram.”

“Laa.. Abang juga pesan pada kami, kami kena jadi Muslimat Tarbiyyah.

Muslimat yang kuat menongkah ujian, tabah menghadapi dugaan, pantas

berfikir, berana membantah kebatilan. Kan?”

“Ya sayang. Muslimat masa tu semua kuat belaka. Abang tengok macam kering hati je.”


“Terpaksa la bang. Kalau kami tak jadi macam tu, habis la perjuangan.

Asyik-asyik merajuk, menangis. Nanti tak jadi kerja pulak.”


“Ya, abang faham.”

“Abang tengok la buktinya. Dah 3 orang ahli syura muslimat kita yang

dah kotakan janji. Dah dapat pangkat syahid. Safiyah yang terlambat


bang..”


Safiyyah pilu, janjinya belum dikota lagi. Dia sedang menunggu saat


kemanisan itu. Nanti akan dia capai tangan sahabat-sahabatnya di syurga


nanti. Sahabat-sahabat, tunggu kedatanganku. Hatinya menyeru.



“Sabar la. Tak lama lagi..”



****


Di khemah persiapan, Kota Toledo.



Malam itu mereka tekun. Hati dan jiwa betul-betul diserahkan kepada


Allah. Setiap saat dipenuhi dengan solat-solat sunat, berzikir dan


alunan bacaan Al-Quran.



Di atas sejadah itu, Uwais memegang tangannya. Erat dan kemas. Tampak air matanya mengalir.


Safiyyah juga menangis hiba. Tiada kata yang mampu diungkap. Bukan

airmata sedih yang sedang mengalir. Tetapi armata bahagia, bahagia

kerana bakal menemui Rabbnya.




“Nur Safiyyah.. Terima kasih kerana menjadi isteri abang selama ini.

Safiyyah isteri solehah abang. Selama setahun kita kahwin, tak pernah

sekali pun Safiyyah sakiti hati abang. Safiyyah gigih berusaha menjadi

yang terbaik.”



Esakan isterinya semakin kuat. Hatinya pedih dalam gembira.



“Safiyyah, Allah temukan kita dalam lapangan perjuangan. Dan kita

berjanji akan hidup dalam lapangan ini selamanya. Matlamat kita jelas,

hidup mulia atau mati syahid. Sekarang di hadapan kita peluang,

Safiyyah kena serahkan pergantungan bulat-bulat pada Allah. Bila kita

sama-sama jalankan misi itu nanti, Safiyyah kena ingat Allah

banyak-banyak. Jangan fikir pasal abang lagi, tinggalkan dunia. Ingat

syahid.”



“Abang sayang Safiyyah kerana Allah. Abang minta maaf sebab tak dapat

nak beri Safiyyah apa-apa ganjaran selama Safiyyah berkorban jadi

isteri abang..”


“Abang, Safiyyah tak minta apa-apa pun.”


“Kita jumpa di syurga ya.. InsyaAllah..”



Dahi isterinya dikucup lembut.



“Abang ada satu permintaan.”


“Apa dia bang?”



“Baju tu. Nanti Safiyyah kena pakaikan untuk abang.”



“Ya,InsyaAllah. Abang pun ya.”


“Ya,InsyaAllah.”




Safiyyah bangun menuju ke hujung khemah, dia mengambil 2 pasang

baju putih yang tergantung di atas tali. Tertulis perkataan “Peserta Misi

Jihad Cinta” di belakang baju putih milik suaminya. Di bahagian hadapan

sebelah kiri, tercatat nama Uwais Al-Qarni dan di sebelah kiri terdapat

bendera kecil tertulis kalimah agung Lailahaillallah

Muhammadurrasulullah. Juga pada bajunya.



“Assalamualaikum.. Akh Uwais..”



Terdengar suara member salam. Safiyyah merenung lembut wajah suaminya.


“Waalaikumsalam.”


Uwais membuka pintu khemah.


“Akh, sekarang sudah tiba masa kalian. Seruan jihad sudah dipalu.”


“Baiklah. Terima kasih.”


Uwais menutup kembali pintu itu. Dia pusing menghadap isterinya.


“Sayang, dah tiba masanya.”


“Ya.”

Lantas baju jihad disarungkan ke tubuh. Usai keduanya bersiap, Uwais memandang isterinya.


“Kita jumpa di syurga ya.”


“InsyaAllah bang. Sekejap lagi kita bertemu semula.”



****

Boomm..


Boommmm..


Boommmmm..

Dentuman demi dentuman terdengar. Mereka tekun melaksanakan misi jihad.


Bumm!


Di sebuah tempat, terdampar beberapa tubuh. Bajunya berlumuran darah. Ada peluru tertimbus di dada dan di sekitar tubuh mereka.. Harum darah syuhada’, rautnya tersenyum megah. Antaranya adalah pemuda bernama Uwais Al-Qarni. Kini dia sudah mengotakan janjinya.


Bummm!


Dan, di sebuah tempat. Darah mengalir laju. Wanita berjilbab itu

ditembak di belakang badannya. Peluru tertimbus dalam. Nur Safiyyah

tersenyum.


Roh para syuhada’ itu berterbangan di langit. Uwais dan Safiyyah sudah mengotakan janji. Mereka bertemu di syurga.





dipetik dari:
www.halaqah.net

karya asal:
Masturah Abu Bakar.



Bukan zat yang kupinta,
tetapi rahmat di pandangan-Nya..

insyaAllah, amiiin

Wallahu a'alam

Thursday, July 30, 2009

Apa kaitan solat dengan urat saraf??


'Seorang doktor di Amerika Syarikat telah memeluk Islam kerana beberapa keajaiban yang ditemuinya dalam penyelidikannya. Dia amat kagum dengan penemuan tersebut, sehingga tidak dapat diterima oleh akal fikiran.
Dia adalah seorang Doktor Neurologi .

Apabila ditanya bagaimana dia tertarik untuk memeluk Islam,
Maka doktor tersebut memberitahu bahawa semasa beliau melakukan kajian urat saraf, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki oleh darah . Padahal setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal.

Setelah membuat kajian yang memakan masa, akhirnya beliau mendapati bahawa darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak manusia melainkan pada ketika seseorang itu sedang sujud semasa mengerjakan Sembahyang!! !

Urat tersebut memerlukan darah hanya untuk beberapa sukatan yang tertentu sahaja. Ini bermaksud bahawa darah hanya akan memasuki urat tersebut mengikut kadar sembahyang waktu yang diwajibkan oleh Islam....... Begitulah keagungan ciptaan Allah!!!

Tidak menunaikan sembahyang , otaknya tidak akan dapat menerima darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal!!!

Oleh yang demikian, kejadian manusia ini sebenarnya adalah untuk menganuti agama Islam 'sepenuhnya' kerana sifat fitrah kejadiannya memang telah dikaitkan oleh Allah dengan agama-Nya yang indah ini.'

Tuesday, July 28, 2009

Erti Hidup untuk Memberi..


"Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya..bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya.."

Berbahagialah...andai hidup ini dimanfaatkan dengan sebaiknya..ikhlaskan hatimu...

Mungkin sesekali..kite perlu memberi...memberi dengan seikhlas hati...memberi untuk memastikan kebahagiaan orang lain...

Hidup ini bukan hanya untuk menerima..menerima kesenangan..menerima kebahagiaan...

Jangan kedekut untuk memberi...

Jangan takut untuk berkorban...

Jangan takut untuk kehilangan...

~ku biar kalam berbicara...menghurai maksud di jiwa...~
~senja di dalam hati..datangla kunang-kunang..bawalah cahaya dalam senja nan merah ini..~

Sunday, July 26, 2009

Kecil Vs Besar...


Dalam sebuah riwayat menyatakan bahawa ada seorang lelaki tua sedang berjalan-jalan di tepi sungai, sedang dia berjalan-jalan dia terpandang seorang anak kecil sedang mengambil wudhu’ sambil menangis.

Apabila orang tua itu melihat anak kecil tadi menangis, dia pun berkata, “Wahai anak kecil kenapa kamu menangis?”

Maka berkata anak kecil itu, “Wahai pakcik saya telah membaca ayatal-Qur’an sehingga sampai kepada ayat yang berbunyi, “Yaa ayyuhal ladziina aamanuu quu anfusakum” yang bermaksud, ” Wahai orang-orang yang beriman, jagalah olehmu sekalian akan dirimu.” Saya menangis sebab saya takut akan dimasukkan ke dalam api neraka.”

Berkata orang tua itu, “Wahai anak, janganlah kamu takut, sesungguhnya kamu terpelihara dan kamu tidak akan dimasukkan ke dalam api neraka.”
Berkata anak kecil itu, “Wahai pakcik, pakcik adalah orang yang berakal, tidakkah pakcik lihat kalau orang menyalakan api maka yang pertama sekali yang mereka akan letakkan ialah ranting-ranting kayu yang kecil dahulu kemudian baru mereka letakkan yang besar. Jadi tentulah saya yang kecil ini akan dibakar dahulu sebelum dibakar orang dewasa.”

Berkata orang tua itu, sambil menangis, “Sesungguh anak kecil ini lebih takut kepada neraka daripada orang yang dewasa maka bagaimanakah keadaan kami nanti?”

p/s: fikir- fikirkan..

Tuesday, July 21, 2009

H1N1????


Hari ketiga berada di zon isolasi.isolasi!!ye..isolasi..kuarantin..smua pkataan tu sama maksud..hati ini..sebak..sudah puas ditahan..namun..gugur jua mutiara2 jernih dari kelopak mata ini..

teman2 di kelas..menyanyikan lagu Heal The World untuk kami berlapan..8 kesemuanya ahli kelas kami yang dikuarantin..kesemua hati2 ini telah bergabung....menjadi 1..kehilangan y amat2 dirasai..

jigsaw puzzle?? ye..macam jigsaw puzzle...saling melengkapi..kalau xcukup 1 bahagian,xkan lengkap puzzle tu..

kami bhubung melalui 3G..rasa mcm jauh sgt2..rndunye..masa wat 3G tu kami y dikuarantin ni,menangis teresak2..perasaan bercampur-baur..sedih..rindu..terharu..di mana kan ku cari ganti...dalam vdeo tu jugak,kami nmpk..teman2 kat kelas turut menangis..sambil bsama2 dedikasikan lagu utk kami..

Ya Allah..mungkin inilah kemanisan ukhuwwah..inilah antara hikmah di sebalik ujian ni..



p?s:"we're a big hepi family..."

Monday, July 20, 2009

Kuarantin???

semalam...20julai2009..sejarah tercipta..H1N1..antara percaya dan tidak...antara mimpi dan realiti..kawan2 disahkan H1N1 positif!!walaupun xdapat dipastikan jumlah sebenarnya..namun..cukuplah..peritnya..ssiapa y mengalami tanda2 demam,batuk,selesema...semuanya dikuarantin..diasingkan...dan..saya di antaranya..Ya Allah..ini ujianMu..berikan kami kekuatan..ad antara kawan2 sy y menitiskan air mata..hiba..pilu...tidak dapat menerima y kami dikuarantin..kami bpotensi utk mdapat virus ini..tapi..bila difikirkan secara rasional..ada hikmahnya semua ini blaku..sakit kan dapat mhapus dosa2 kecil..insaf..insaf atas segala kealpaan..Allah masih sygkn kite..masih bpeluang menebus dosa2..kami redha menerima ujianMu..buat kawan2 y sihat,jaga kesihatan..dan..bjuta2 kemaafan dipohon..kerana terpaksa membebani kalian..dengan tugasan2 menimbun..xdapat nk menolong..

Wednesday, June 24, 2009

Hari y dinanti-nantikan...

Akhirnya,tiba jua Rejab y ditunggu-tunggu selama ini..jomlah kite sama2 imarahkan bulan Rejab ni..sementara masih bernyawa!!tahun depan,xtahu dapat jumpe Rejab lagi ke tidak..marilah kite sama2 bpuasa bg y mampu..Namun..bg y tidak mampu bpuasa..

1. Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan akhirnya seperti puasa sebulan pahalanya.


2. Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti..




SEDEKAH???

Sesiapa bersedekah pada bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar,
dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu roma jasadnya seribu kebajikan,
diangkat seribu darjat,
dihapus seribu kejahatan.
dijauhkan Allah daripada api neraka kerana kemuliaan bulan Rejab, Bulan Allah.



xperlu bnyk2...sikit pn xpe... yg penting ikhlas semate2 kerana ALLAH S.W.T.


emm..elaun belum masuk..duit cket je ni..cukup2 makan je..

klu mcm ni..ingatlah...sedekah tu..bukan sedekah duit je...
sedekah tenaga, doa, ilmu dan senyuman juga sedekah..


tgk tu..die pn senyum gak..nk sedekah tu..



senang je kn????


Setiap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab seperti
ibadat seribu Haji dan Umrah.
Dibina mahligai seribu bilik dan
seribu bidadari, lebih cantik daripada matahari seribu kali.

ada lagi.....
Puasa pada 27 bulan Rejab seperti berpuasa enam puluh bulan pahalanya.
Jika disertai dengan sedekah seperti puasa seribu tahun, kerana kebesaran hari ISRAK-MIKRAJ.


p/s:Marilah kite sama2 buat y mana y termampu..rugi kalau lepaskan peluang mcm ni...susah nk dapat..saham akhirat ni..jom2..

Wednesday, June 17, 2009

Explore Rejab!!

InsyaAllah...andainya kite masih diberi peluang oleh Allah utk menikmati hidup ini, kite akan memasuki bulan Rejab.. Pada 24 Jun 2009 (Rabu)..

JOM EXPLORE REJAB!!JANGAN LEPASKAN PELUANG ANDA..REBUT PELUANG KEEMASAN!!

Diriwayatkan bahwa Rasulullah saw telah bersabda, "Ketahuilah bahwa bln Rejab itu adalah bulan ALLAH swt, maka:”

1. Barang siapa yang berpuasa 1 hari dalam bulan ini dengan ikhlas, maka pasti ia mendapat keredhaan yang besar dari ALLAH S.W.W

2. Dan barang siapa berpuasa pada tanggal 27 Rejab /Isra Mi'raj (Isnin, 20 Julai 2009) akan mendapat pahala seperti 5 tahun berpuasa

3. Barang siapa yang berpuasa 2 hari di bulan Rejab akan mendapat kemuliaan di sisi ALLAH S.W.T

4. Barang siapa yang berpuasa 3 hari iaitu pada tanggal 1, 2, dan 3 Rejab (24, 25, 26 Jun 2009) maka ALLAH swt akan memberikan pahala seperti 900 tahun berpuasa dan menyelamatkannya dari bahaya dunia dan seksa akhirat

5. Barang siapa berpuasa 5 hari dalam bulan ini, insyaallah permintaannya akan dimakbulkan Allah swt..InsyaAllah

6. Barang siapa berpuasa 7 hari dalam bulan ini, maka ditutupkan 7 pintu neraka Jahanam dan barang siapa berpuasa delapan hari maka akan dibukakan 8 pintu syurga

7. Barang siapa berpuasa 15 hari dalam bulan ini, maka ALLAH swt akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan menggantikan kesemua kejahatannya dengan kebaikan, dan barang siapa yang menambah (hari-hari puasa) maka ALLAH swt akan menambahkan pahalanya."

Sabda Rasulullah saw lagi :

"Pada malam Mi'raj, saya melihat sebuah sungai yang airnya lebih manis dari madu, lebih sejuk dari air batu dan lebih harum dari minyak wangi, lalu saya bertanya pada Jibril as "Wahai Jibril untuk siapakah sungai ini?"
Maka berkata Jibril as "Ya Muhammad sungai ini adalah untuk orang yang membaca selawat untuk engkau di bulan Rejab ini."


~Ini hanyalah sekadar ilustrasi~


Dalam sebuah riwayat Tsauban bercerita :

"Ketika kami berjalan bersama-sama Rasulullah saw ke sebuah kubur, lalu Rasulullah saw berhenti dan beliau menangis dengan amat sedih, kemudian beliau berdoa kepada ALLAH swt. Lalu saya bertanya kepada beliau "Ya Rasulullah, mengapakah engkau menangis?" Lalu beliau bersabda "Wahai Tsauban, mereka itu sedang diseksa dalam kuburnya dan saya berdoa kepada ALLAH swt, lalu ALLAH swt meringankan atas mereka."

Sabda baginda lagi "Wahai Tsauban, kalaulah sekiranya mereka ini mahu berpuasa satu hari dan beribadah satu malam saja di bulan Rejab nescaya mereka tidak akan disiksa di dalam kubur." Tsauban bertanya "Ya Rasulullah, apakah hanya berpuasa satu hari dan beribadah satu malam dalam bulan Rejab sudah dapat mengelakkan dari seksa kubur?"


~Don't do this!!Tiada panggilan sepenting seruan Ilahi...~


"Wahai Tsauban, demi ALLAH Zat yang telah mengutus saya sebagai nabi, tiada seorang muslim lelaki dan perempuan yang berpuasa satu hari dan mengerjakan solat malam sekali dalam bulan Rejab dengan niat karena ALLAH swt, kecuali ALLAH swt mencatatkan baginya seperti berpuasa satu tahun dan mengerjakan solat malam satu tahun."

p/s:Subhanallah..sayang nye Allah kat die..banyak pahala n ganjaran disediakan utk hambaNya..jadi,dah jadi tugas hambanYA @ KEMESTIAN utk cuba dptkan seberapa banyak ganjaran..untuk apa???untuk bekalan kite...ke DESTINASI kite y ABADI...kalau kat dunia ni..masing2 blumba nk cari duit bnyk2..nk jd kaya..utk bekalan akhirat???jom kite try kire..cukup ke simpanan 'duit' n 'harta' kite utk akhirat nnt???JOM!!

Saturday, June 13, 2009

Sudah Tiba Masanya..

Jom kita renungkan kembali bait-bait mendalam As-syahid Hassan Al-Banna:

"Andai Islam seperti sebuah bangunan usang yang hampir roboh, maka akanku berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda. Aku tidak ingin mengutip dengan ramai bilangan mereka, tapi aku inginkan hati-hati yang ikhlas untuk membantuku dan bersama membina kembali bangunan usang itu menjadi sebuah bangunan yang tersergam indah"



Dan bak kata Sukarno, presiden pertama Indonesia......

"Berikan aku 10 orang pemuda nescaya akan ku goncangkan dunia!"


Muslimat perkasa?

Sejauh mana kebenaran bahawa di sebalik seorang pemimpin negara itu adanya seorang wanita?Benarkah muslimat itu sayap kiri perjuangan kaum muslimin?

Mata pena lebih tajam dari bilah pedang..Kini,alam maya sebagai ganti mata pena..menjadi medium curahan pandangan dan pemikiran..tokoh2 serikandi Islam...

NAMUN!!

seramai mana y mengetahui mengenai kisah2 pjuangan dan seksaan yang dihadapi oleh Zainab al-Ghazali semasa menentang Jamal Abd. Nasir?~Hari-Hari Dalam Hidupku~


"...Pada saat itu, Nusaibah memutuskan untuk ikut bertempur.Dengan pedang dan panah ditangan, beliau dengan pasti melangkah menuju Nabi Muhammad SAW yang dikelilingi muslimin-muslimin yang berperan sebagai tameng manusia untuk melindungi Rasulullah dari panah-panah kaum musyrikin. Setiap kali ada yang menyerang Rasulullah, Nasibah dengan berani melawannya. Kemanapun Rasulullah berpaling, ada Nusaibah yang berdiri di depan Rasulullah untuk melindunginya..."

BERAPA RAMAI Y MENGAGUMI KEKENTALAN NUSAIBAH @ UMMU 'UMARAH INI????

DAN...berapa ramai juga y tahu tentang Khansak???Seorang ibu y telah menyuntik semangat jihad ke dalam diri kesemua puteranya dan akhirnya ksemuanya syahid di sisi Allah...


Sudah tiba masanya..

Bangunlah wahai muslimat2 perkasa!!

Bangkitlah wahai serikandi2 mujahidah!!

Kite perlu mlatih diri utk bjiwa besar..kite y akan mjadi pencorak masa depan..

Jadikan sejarah2 kegemilangan Islam sebagai pemangkin kegemilangan ummah..


“Islam sarat dengan tokoh, namun malang ramai kita tidak mengenali mereka yang pernah mewarnai dunia ini dengan semangat luarbiasa dakwah mereka. Sejarah telah mendesak-desak saya agar mengadakan pengembaraan dan kelana ke negara-negara luar. Banyak karya-karya berat telah membuka paradigma dan dogma pemikiran saya yang sempit. Sehingga dengan itu, saya terkena virus penyakit malas bekerja semata-mata kerana rasa ingin membaca dan menulis yang meluap-luap.”
– Mohd Dzul Khairi Mohd Noor, Presiden GAMIS 2007-2009

p/s:jom kite sama2 ambil iktibar & pengajaran dari kisah2 pjuangan Islam terdahulu..

Thursday, June 11, 2009

Kaabah Pusat BUmi????

p/s:semua pembaca diminta mbaca dgn teliti agar anda dpt mmahani n mrasai kekuasaan Allah S.W.T..(allahuakbar!!)

p/s: andai tdapat sebarang kekeliruan atau pandangan mngenai isu ini,bolehla dikemukakan..kite akan buat sesi bdiskusi n btukar pndangan..anda diminta mbaca dgn mata hati..insyaAllah..


Mekah tbukti sbg tempat yang pertama dicipta dan terdapat kenyataan ilmiah bahwa:
-Bumi ini pada mulanya tenggelam di dalam air (samudera yang sangat luas)
-Kemudian gnung berapi di dasar samudera ini meletus dengan kuat dan mhasilkn lava n magma dalam jumlah besar yang membentuk ‘bukit’.
-Dan bukit ini adalah tempat Allah memerintahkan untuk menjadikannya lantai dari Ka’bah (kiblat).
-Batu asal Makkah dibuktikan oleh suatu kajian ilmiah sebagai batu paling purba di bumi.(ALLAHUAKBAR!!)

Ini bererti bahwa Allah meluaskn dataran2 di dunia ini bmula dari Mekah!Jadi, ini adalah tempat yang paling tua di dunia.

Adakah hadis nabawi yg mbuktikan fakta yang mengejutkan ini?
Jawapannya adalah YA..
Nabi bersabda:
‘Ka’bah itu adalah sesistem tanah di atas air, dari tempat itu bumi ini diperluas.’ Ini dapat dibuktikan dgn fakta2 saintifik:

Bukti2 Makkah Pusat Bumi

Bukti 1)
Allah berfirman di dalam al-Qur’an al-Karim sebagai berikut:

‘Demikianlah Kami wahyukan kepadamu Al Qur’an dalam bahasa Arab supaya kamu memberi peringatan kepada Ummul Qura (penduduk Makkah) dan penduduk (negeri-negeri) sekelilingnya..’ (asy-Syura: 7)

Kata ‘Ummul Qura’ bererti ibu bagi kota-kota lain, dan kota-kota di sekelilingnya menunjukkan Makkah adalah pusat bagi kota-kota lain, dan yang lain hanyalah berada di sekelilingnya.

Sebagaimana seorang ibu adalah sumber keturunan, maka Makkah juga merupakan sumber kpda semua negeri lain, sebagaimana dijelaskan pada awal kajian ini.

Bukti 2)
Ada beberapa ayat dan hadis nabawi yang memperkuatkan fakta ini. Allah berfirman maksud-nya:

Wahai jin dan manusia, jika kamu sanggup menembusi (melintasi) penjuru langit dan bumi, maka lintasilah, kamu tidak dapat menembusinya kecuali dengan kekuatan (ilmu pengetahuan). (ar-Rahman: 33).

Berdasarkan ayat ini dan beberapa hadis dapat difahamkan bahawa diameter lapisan-lapisan langit itu di atas diameter bumi (tujuh lempengan bumi). Jika Mekah berada di tengah-tengah bumi, dengan itu bererti bahawa Mekah juga berada di tengah-tengah lapisan langit.

Bukti 3)
Selain itu ada hadis yang menerangkan bahawa Masjidil Haram di Mekah, tempat kaabah berada itu ada di tengah-tengah tujuh lapisan langit dan tujuh lapisan yang membentuk bumi.

Nabi SAW bersabda maksudnya:
"Wahai orang-orang Mekah, wahai orang-orang Quraisy , sesungguhnya kamu berada di bawah pertengahan langit".



Bukti 4)
Prof. Hussain Kamel menemukan suatu fakta mengejutkan bahwa Makkah adalah pusat bumi. Pada mulanya ia meneliti suatu cara untuk menentukan arah kiblat di kota-kota besar di dunia.

Untuk tujuan ini, ia menarik garis-garis pada peta, dan sesudah itu dia meneliti posisi 7 benua terhadap Makkah dan jarak masing-masing.Setelah 2 tahun mbuat kajian y complex itu dgn program2 komputer utk menentukan jarak2 yg tepat dll. Dia merasa kagum dengan apa yang ditemukan, bahawa Makkah merupakan pusat bumi.

Dia mengumpamakn sprti 1 lingkaran dan Makkah ialah titik pusatnya, dan garis luar lingkaran itu adalah benua-benuanya. Pada waktu yang sama, ia bergerak bersamaan dengan keliling luar benua-benua tersebut. (Majalah al-Arabiyyah, edisi 237, Ogos 1978).

Bukti 5)
Gambar-gambar Satelit, yang muncul kemudian pada tahun 90-an, memberikan hasil yang sama ketika kajian lebih lanjut mengarah kepada topografi lapisan-lapisan bumi dan geografi waktu daratan itu diciptakan.

Bukti 6)
Telah ada teori ilmiah y sahih bhawa lempengan-lempengan bumi terbentuk selama usia geologi yang panjang, bergerak secara teratur di sekitar lempengan Arab. Lempengan-lempengan ini terus menerus memusat ke arah itu seolah-olah menunjuk ke Makkah.

p/s:Allahuakbar!!betapa Al-Quran telah mendahului zaman..segala apa y dibuktikan oleh sains telah terdapat dalam Al-Quran..Al-Quran & sains saling berkait..perumpamaanya,agama tanpa sains TEMPANG..tetapi..sains tanpa agama BUTA!!sama2 kite fikirkan..

Tuesday, June 9, 2009

Tudung??Dulu..Kini..& Selamanya..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


""Di awal 90-an, bilangan org bertudung semakin ramai. Di mana- mana sahaja kita boleh bersua dgn wanita yg bertudung. Sama ada di kilang, di sekolah, di stesen bas, di pejabat, di universiti & di politeknik malah beberapa pengacara televisyen & radio pun sudah memakai tudung. Alhamdulillah tetapi.......

Tetapi yg menyedihkan, kalau dahulu wanita bertudung tidak akan ditemui di taman-taman bunga, di tempat- tempat hiburan, berpegangan tgn dgn teman lelaki, dipanggung wayang atau kalau dahulu wanita bertudung bersih mukanya drpd calaran alat-alat make up, tetapi kini dgn mudah kita boleh jumpa wanita bertudung berpeleseran dgn teman lelaki di tempat-tempat sedemikian.


Tudung berwarna warni mengikut fesyen sesuai dgn aliran zaman dan fesyen baju. Kadang- kadang akai tudung pun tidak sempurna mengikut syariat. Kadang-kadang macam nak terlondeh. Antara hendak tutup & hendak buka. Akhlak & tutur katanya kasar, malah kadang kala lebih buruk drpd mereka yg tidak memakai tudung atau buka aurat.

Sesetengahnya bertudung tetapi tidak sembahyang. Imej wanita bertudung telah tercemar dgn wanita-wanita yg menjadikan tudung sebagai fesyen atau terpaksa pakai kerana mengikut peraturan. Kalau dahulu bila wanita itu bertudung, automatik dia sudah malu ke panggung wayang, malu untuk berasmara, malu utk ke tempat hiburan & sebagainya.

Tetapi kini tudung sudah tidak mempunyai peranan utk mencegah manusia dari terjerumus ke dalam lembah maksiat.

Sudah tidak semahal wanita yg bertudung awal- awal dahulu. Hanya wanita yg berpurdah yg belum kelihatan berjalan- jalan di taman bunga atau di tempat tempat hiburan. Mungkin taraf berpurdah sama dgn wanita yang bertudung dan wanita yg memakai tudung diperingkat awal dahulu.

p/s:semoga ini dapat memberi peringatan kpd kite semua dan juga peringatan untuk diri saya sendiri..sama2 berusaha utk 'menjaga diri'..

Monday, June 8, 2009

Tinta terakhir buat teman..

Jika kamu menadah air,biarlah berpada,
jangan terlalu berharap pada takungannya,
dan jangan menganggap ia begitu teguh,
cukuplah sekadar mengikut keperluanmu...

Apabila sekali ia retak,
tentu sukar untuk kamu menampalnya semula,
akhirnya ia dibuang...
sedangkan jika kamu cuba membaikinya,
mungkin ia masih boleh digunakan lagi..





Begitu juga jika kamu memiliki seseorang,
terimalah seadanya,
janganlah kamu terlalu mengaguminya,
dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa,
anggaplah dia manusia biasa...

Apabila sekali dia melakukan kesilapan,
bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya,
akhirnya kamu kecewa meninggalkannya,
sedangkan jika kamu memaafkannya,
boleh jadi hubungan kamu,
akan berterusan hingga ke akhirnya..

Saturday, June 6, 2009

Pemilik Cintaku..

"Jika kau belum berkahwin,kejarlah Allah S.W.T. sblum mengejar cinta lelaki..Tanpa redha Allah S.W.T,andai dirinya kau miliki sekalipun, kau pasti takkan bahagia. Percayalah.Sia-sia sahaja usaha y kau curahkan atas dasar maksiat. Ianya hanya meluputkan berkat daripada hidupmu.."-pemilik cintaku-



"Usai solat sunat pengantin baru bersama-sama,aku menyalaminya. Bergetar hebat seluruh jiwa saat pertama kali dahiku dikucup suami. Indahnya!Pasti takkan kunikmati getaran seindah ini andai telah terbiasa bersentuhan sebelum bernikah lagi. Indahnya syariat Tuhan y mengatur kehidupan.."-pemilik cintaku-


"...Banyak cerita y ingin dikongsi bersama.Maklumlah,sebelum kahwin xpernah saling berbicara. Berkatnya sgt terasa.Bila sudah berkahwin, byk perkara y ingin diceritakan utk dkongsi bersama. Saling mengenali hati budi setiap kali bertukar tutur bicara. Agaknya, seandainya aku sudah biasa berbual-bual dengannya sebelum berkahwin lagi,sudah tentu aku tidak dapat merasai nikmat y sebegini,berbual-bual mesra dgn si dia y halal utk dicintai..."-pemiik cintaku-





"...Kami kemudiannya singgah di sebuah pantai peranginan y dilatari pemandangan indah ciptaanNya. Indahnya menikmati 'dating cinta' di sana. Emm..kalaulah sudah biasa 'dating' sebelum kahwin, pasti tiada perasaan luar biasa y sebegini rupa. Begini berkatnya jika batasan syariat sama2 dijaga, besar sekal peranannya dalam mbuahkan cinta rumah tangga.."-pemilik cintaku-

p/s:bes sgt buku ni..byk pengajaran y dpt diambil...pemilik cintaku selepas Allah dan Rasul..mesti kena baca tau!!

Monday, June 1, 2009

Antara Dua Darjat..

Kali ini...saya ingin menyelongkar perkara yang berkait rapat dengan perasaan..Bile kite mengimbas kembali crite lakonan P. Ramlee.."Ibu Mertuaku"...memang itulah senario antara dua darjat y dpt ditunjukkn..Namun..

Bukan hanya jurang kekayaan,bahkan jurang pendidikan..antara y pandai dgn y kurang pandai..antara YB dan orang biasa..semuanya ad jurang..ini akan menjurus kepada...RENDAH DIRI...MASALAH KOMUNIKASI..dan bermacam2 lg rencah kehidupan..

Rendah diri, ramai dari kita yang sering berasa rendah diri bila berhadapan dengan orang yang lebih hebat dari kita.. Walaubagaimanapun perasaan rendah diri juga perlu bagi memastikan kita tidak sombong dan bongkak.. Bagi insan yang merendah diri sukar bagi pihak lawan untuk menafsir kekuatan dan kelemahan mereka…

Namun perasaan merendah diri yang melampau juga mampu menidakkan keupayaan diri.. Jangan dijadikan perasaan rendah diri itu sebagai satu penghalang..NAMUN..bagaimana perasaan orang miskin bila berhadapan dgn orang kaya yang bongkak????Cuba bayangkan anda sebagai orang biasa yang berhadapan dengan YB2 yg hanya mesra berkomunikasi dgn rakan2 Yb shj dan acuh tak acuh dgn org biasa???Perasaan y tidak diundang "rendah diri" mula menyelinap dlm diri..Apa penyelesaianny?Orang kaya y bongkak? YB2 y tidak mesra alam? atau salah org biasa???

Sebenarnya secara jujur memang perasaan rendah diri ini wujud dalam diri setiap orang..tipulah kalau seseorang itu mengatakan die tidak pernah berasa rendah diri. Memang ianya menganggu keyakinan diri.. Namun kita dapat mengatasinya sedikit sebanyak dengan bantuan ilham dariNya dan juga perangsang dari rakan-rakan..

Bagaimanakah perasaan rendah diri ini dihilangkan ?? Adakah anda seorang yang rendah diri ?? Rasanya cukup setakat ini..Masih merendah diri dengan keupayaan dalam menulis blog ini..

4 Batang Lilin...

Ada 4 lilin yang menyala.

Sedikit demi sedikit habis meleleh.

Suasana begitu sunyi sehingga terdengarlah percakapan mereka.

Yang pertama berkata:
“Aku adalah Damai.”
“Namun manusia tak mampu menjagaku, maka lebih baik aku mematikan diriku saja!”

Demikianlah sedikit demi sedikit sang lilin padam.
Yang kedua berkata:
“Aku adalah Iman.”
“Sayang aku tak berguna lagi.”
“Manusia tak mau mengenaliku, untuk itulah tak ada gunanya aku tetap menyala.”Begitu selesai bicara, tiupan angin memadamkannya.

Dengan sedih giliran Lilin ketiga bicara:
“Aku adalah Cinta”
“Tak mampu lagi aku untuk tetap menyala.”
“Manusia tidak lagi memandang dan mengganggapku berguna.”
“Mereka saling membenci, malah membenci mereka yang mencintainya, membenci keluarganya.”

Tanpa menunggu waktu lama, maka matilah Lilin ketiga.

Tanpa terduga…

Seorang anak saat itu masuk ke dalam kamar, dan melihat ketiga Lilin telah padam.

Kerana takut akan kegelapan itu, si anak berkata:
“Eh apa yang terjadi?? Kalian harus tetap menyala, aku takut akan kegelapan!”

Lalu si anak menangis tersedu-sedu.

Lalu dengan terharu Lilin keempat berkata:

“Jangan takut,
Janganlah menangis, selama aku masih ada dan menyala, kita tetap dapat selalu menyalakan ketiga Lilin lainnya:

” Akulah H A R A P A N “

Dengan mata bersinar, si anak mengambil Lilin Harapan, lalu menyalakan kembali ketiga Lilin lainnya.

Apa yang tidak pernah mati hanyalah H A R A P A N yang ada dalam hati kita. Semoga ia dapat menjadi alat, seperti si anak tersebut yang dalam situasi apapun mampu menghidupkan kembali Iman, Damai, Cinta dengan HARAPAN-nya!

Kisah Sebuah Jam,,

Alkisah, seorang pembuat jam tangan berkata kepada jam yang sedang dibuatnya. “Hai jam, apakah kamu sanggup untuk berdetik paling tidak 31,104,000 kali selama setahun?”

“Ha?,” kata jam terperanjat, “Mana sanggup saya?”

“Bagaimana kalau 86,400 kali dalam sehari?” tanya si pembuat jam.

“Lapan puluh enam ribu empat ratus kali? Dengan jarum yang ramping-ramping seperti ini?” jawab jam penuh keraguan.

“Bagaimana kalau 3,600 kali dalam satu jam?” cadang si pembuat jam.

“Dalam satu jam harus berdetik 3,600 kali? Banyak sekali itu” tetap saja jam ragu-ragu dengan kemampuan dirinya.

Tukang jam dengan penuh kesabaran kemudian berkata lagi kepada si jam. “Kalau begitu, sanggupkah kamu berdetik satu kali setiap detik?”

“Oh, kalau begitu, aku sanggup!” kata jam dengan penuh semangat.

Maka, setelah selesai dibuat, jam itu berdetik satu kali setiap detik. Tanpa terasa, detik demi detik terus berlalu dan jam itu sungguh luar biasa kerana ternyata selama satu tahun penuh dia telah berdetik tanpa henti. Dan itu bererti ia telah berdetik sebanyak 31,104,000 kali.

Moral :
Ada kalanya kita ragu-ragu dengan segala tugas pekerjaan yang begitu terasa berat. Namun sebenarnya kalau kita sudah menjalankannya, kita ternyata mampu. Malah yang kita anggap mustahil untuk dilakukan sekalipun.

Saturday, May 30, 2009

Friday, May 29, 2009

Sireh pulang ke gagang..

alhamdulillah..akhirnya...sampai jua ke kampung halaman tercinta pukul 8 pagi tadi..bertolak pukul 12 malam tadi..penatnya..tp..y penting..kepenatan terubat bile melihat wajah2 insan tercinta...

p/s:tempat jatuh lagi dikenang..

Sunday, May 10, 2009

Coretan hati..

1.21pm..

Saat ini...sayunye hati..nape ye..hati ini digamit rindu...rindu sangat2..jauh di dasar hati..air mata meronta2 nk keluar..sabarlah hati..betambah2 la sayunye..sambil dengar dendangan lagu hanya untukmu oleh far east..benar2 menusuk kalbu..ya Allah..Kau peliharalah ibuku walau di mana jua dia berada..masukkanlah die ke dalam syurgaMu..aku sayang die..sayang sangat3x..



Buat insan y teristimewa..

Selembut tanganmu membelai diriku ini
Bersarang cintamu penuhi ruang hati
Walaupun sengsara bertemankan air mata
Sanggup berkorban demi anak tercinta
Mendidik mengasuh walau hidup sengsara
Buat anakmu menjadi insan berguna

Kasih ibu...di mana kan ku cari ganti...
terima kasih ibu..kerana telah membesarkanku..

Kuingin membalas jasamu selama ini
Ketentuan ini kuserah pada Ilahi
Doa buatmu ibunda semoga bahagia
Di dunia juga di Akhirat sana

c/o
Cintamu duhai ibunda
Oh tiada tandingannya
Bak lilin membakar diri
Menyinar hidupku ini
Duhai ibunda tercinta
Kau ratu kau penyeri
Menyuluh cahaya dikamar jiwa

Kasihmu ibu pengubat diriku
Sepenuh hatiku hanyalah untukmu


Buat ibuku y tercinta..Karimah Sulaiman..kakak sayang mak..semoga mak sentiasa berada dalam lindunganNya..

Thursday, April 23, 2009

Tinta 4...

"Tini, npe bengkak kaki tu?",tegur teman sy pd suatu ptg..sy terkesima...sy sndiri pn xsdar sjak bile n kenapa n di mana kaki sy sakit (semua WH Question)..spti br bgn tdo, sy mamai n tkjut bl lihat mmg kwsn pglangan kaki sy bengkak truk..oh..br ingt..da bbrpa ari training basketball..bdn da lebam2..teman sy nmpk sdey sgt..die letak ubt,urut2...sy bgtau die jgn riso...xde pape pn..tp die stil sdey..jauh di sudut ati,sy rasa terusik..em..btol2 la ckp org dulu2..bl kt da rpt ngn spe2 pn,cubit paha knan tp paha kiri pn trasa jugak..tharu2...sjak itu,sy berazam utk concern psal die..sbb??? sbb...sbb die kwn,rakan,sahabat n teman sy...stuju x dgn sy?

"True fren scolds like a dad,
Cares like a mom,
Teases like a sister,
Irritates like a brother.."

"They care for u but
they are not from ur family,
They are ready to share ur pain
but they are not in your blood relation.."

They are Fren!!!



p/s : semoga tinta ini menjadi coretan sy y terakhir kerana...kerana..kerana..ari ni sy da sdiakan adiah utk teman sy..tapi..ianya rahsia..cubala teka ap adiah y bkal teman sy dpt??kalau terer,cubala....nntikn jwpnny esok..tgguuuuuu...

Tinta 3..




Sahabat
Dalam kabut ku tercari-cari cahaya
Akhirnya ku temui sinar ceria diraut wajahmu

Andainya alam ini mampu berkata-kata
Pastilah pujian buat dirimu
Di waktu itu akulah yg bertuah
Punya sahabat sepertimu

Sahabat
Kau bimbing la ku menuju cahaya ilahi
Sahabat
Aku lemah mangharungi ranjau dunia

Sahabat
Aku ingin seperti mu dalam ketenangan
Menghadapi hidup ini

Sahabat ku bersyukur kerna mengenali dirimu
Ku harap moga kitakan bersama
Harungi segala suka duka
Moga kejayaan milik kita
Agar hidup menuju mulia

p/s: "sy plg ske rama-rama",kata temanku ini..ni sy bg adiah 3 ekor rama2..smoga teman sy ini akn sntiasa epi..

-mengimbau suka duka pshbtan..hati ini digamit kerinduan..-

Wednesday, April 22, 2009

Tinta 2..



kelmarin aku rebah di ribaan mu
bersama-sama hati yang gulana terluka
dan sisa-sisa kekuatan yang ada
terima kasih sahabat
kerana memberi penghormatan itu
untuk aku menumpang kegagahanmu
mencuri semangat di ribaanmu

semalam aku terjatuh lagi di sisimu
dengan duka lara jiwa yang semakin resah
dengan doa dan harapan yang kian sirna
terima kasih sahabat
kerana menarik pulang akal warasku
saat aku mula merungut rintih, mencongak kira
betapa tidak adilnya takdirku dan dunia

hari ini aku masih belum pulih
dan aku masih mencari sisimu sahabat
menadah kasih, mengadu sendu menitip pilu
terima kasih sahabat
kerana beban yang kutimbun buat mu ini
masih kau tadah kumpul dalam hatimu
gigih ihsanmu mencuba buat aku tersenyum

terima kasih sahabat...
buat perhatian dan ambil beratmu berhari-hari ini
buat setiap saat waktu yang terbazir
untuk mendengar keluh kesahku
buat setiap tutur kata dan pujukan
untuk buat hati kerasku menerima takdir ilahi

terima kasih aku buat tuhan
kerana meminjamkan aku
seorang sabahat seperti kamu
doaku tuhan
janganlah Kau bebani sahabatku ini
dengan musibah yang Kau uji untukku
sesungguhnya aku tak yakin kemampuanku
untuk menjadi sahabat seteguh dia
kala dia ditempatku
dan Kau pelihara dan lindungilah sahabatku ini tuhan
dengan kasih sayang dan rezekimu
aminnn...

buatmu sahabatku...aku sayang kamu!

p/s: ari ni ad 2 adiah..harap2 ske la ye..comey sgt tu..

Serikandi Mujahidah Corner

Serikandi Mujahidah Corner