About this blog

Perawi Hadith : Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali “.

Wisdom...

skin

asma ul husna

Ukhuwwah dijalin kasih disemai..


ShoutMix chat widget

pengunjung..

hari ini

Pages

Buat pengunjung..

mutiara kata

Powered by Blogger.

LAMAN UKHUWWAH

Followers

RSS
Container Icon

Thursday, July 29, 2010

Diari: Nah...

Alhamdulillah...masih diberi kekuatan olehNya..untuk terus mencoret..rasa hati...luahan perasaan...kekuatan..kepandaian...kasih sayang..cinta..kesihatan..semuanya milik MUTLAK Allah...Dia hanya meminjamkan kepada kita...Sentiasa bersyukur..Sedarlah..Dia pemilik segala-galanya..Dia memberi pinjaman...dan Dia berhak mengambil semula hakNya pada bila-bila masa sahaja yang Dia mahu...Jadi, tiada istilah "Kau milik aku...dan aku sayang kau...jadi kau jadi milik aku.."...Tak kisahlah suami isteri ke,ayah ibu dan anak ke,sahabat dan adik beradik....Tiada seorang pun yang saling memiliki..Sebab semuanya milik Allah..Dia meminjamkan anak-anak kepada ibu bapa...Sebagai penyeri kehidupan..Dia meminjamkan sahabat kepada kita...Supaya kita menjadi lebih kuat untuk menempuh mehnah dan tribulasi dalam kehidupan...


Begitulah..semuanya hanya pinjaman sementara...dan 'valid' untuk tempoh tertentu je...Kalau Dia tarik balik  pinjaman nikmat kesihatan,kita akan sakit...Sakit? Ye..saya sakit..tetapi sangat bersyukur kerana telah lama menikmati nikmat kesihatan..

Dari malam tadi...suara saya mulai 'rock'...lepas tu terus sakit tekak...mula selesema...mata berair...kepala berdenyut2... Saya kurang sihat...ye...badan mulai panas...batuk makin menjadi-jadi...demamkah??

Sejak pagi tadi,keadaan saya menjadi semakin teruk...batuk yang bertalu-talu..mata yang merah dan berair...kepala..bagaikan gempa bumi di dalamnya...sakit...berdenyut2...tapi..senyumlah...sakit itu nikmat sebenarnya...

Ada pepatah mengatakan...




“Hanya orang yang miskin tahu nikmat kekayaan, hanya orang sakit tahu nikmat kesihatan, dan hanya orang mati tahu nikmat kehidupan”
Sakit..menjadikan kita beringat. Seakan-akan bila kita sakit, Allah SWT berbisik kepada kita:
“Sesungguhnya Aku mampu menarik nikmatKu bila-bila masa sahaja”
“Demi Sesungguhnya , Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut dan kelaparan dan kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan brikanlah khabar gembira kepada mereka yang sabar” Surah Al-Baqarah ayat 155.
Alhamdulillah...bersyukur....
Teman saya...amat risaukan keadaan diri saya...ketahuilah teman..ku amat menghargainya..Dan....semasa waktu rehat...teman saya...membuat kejutan!!
1 botol air 100 Plus
1 peket Woods'


1 roti jagung gardenia


1 botol air asam jawa

Nah...Ambik ni!!Baucer untuk orang sakit...cepat sembuh ye...Hehe...saya cuma ketawa..gembira..bahagia menyusup dalam hati...Riak wajahnya tenang..Namun diri ini cukup memahami..Dia gundah..Resah..Hatinya tidak tenang...
Petang tadi...kami keluar bersama...menghirup angin bandar...sesak dengan udara tercemar...sekali lagi..
1 coklat Cadbury Black Forest..my faveret..
Nah..hadiah orang sakit!!Bibirnya melontarkan senyuman buatku...Namun..matanya bergenang dengan manik-manik jernih..Aaah...Ku tahu..betapa dirinya menyayangi diriku..

Ya Allah...aku amat bersyukur dengan kurniaanMu padaku..Dialah pelapang jiwa...Dialah penenang hati..Dialah peringan bahu...
Memang sukar untuk dicari ganti..
Sayang saya pada dia,menggunung tinggi..
Moga sayang kami,tidak mati hingga ke syurga nanti..
Ya Allah..terima kasih kerana mengurniakan aku Nor Izzati binti Muhamed Asri..





1 comment:

  1. huhu/...orang sakit..mmg la makin sakit~
    1-tido lambat..
    2-mengupdate blog upenya..
    3-mesej di tgh mlm are prohibited!!!!!!
    5-no ice are allowed oke..~

    kalau sakit lagi bersedialah terima cool fever mengunung ye kak~

    ReplyDelete

Serikandi Mujahidah Corner

Serikandi Mujahidah Corner