About this blog

Perawi Hadith : Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali “.

Wisdom...

skin

asma ul husna

Ukhuwwah dijalin kasih disemai..


ShoutMix chat widget

pengunjung..

hari ini

Pages

Buat pengunjung..

mutiara kata

Powered by Blogger.

LAMAN UKHUWWAH

Followers

RSS
Container Icon

Thursday, May 5, 2011

Tentang sesuatu..."pemimpin"

Bismillahirrahmanirrahim.....


Kalam dimulakan dengan lafaz suci ini...


Entry ini..lama dibekukan di draft..kenapa?


Sebab...saya ingin menulis dalam keadaan rasional...tanpa 'campur tangan' emosi..


Terpanggil untuk menghabiskan sisa-sisa entry ni..sebab..entah..tiada sebab untuk itu..mungkin sudah tiba masanya untuk entry ini keluar daripada 'oven'.


Entry ini..tentang sesuatu...."PEMIMPIN"


Bergetar hati...dada sesak..ini..antara hasil 'buah tangan' pemimpin....


Semangat terbang bersama angin...membunuh jiwa tanpa sedar..


Jasad yang tinggal..kosong..sekosongnya...


Menarik semua rasa hormat dan percaya...umpama..hampas..sepah..debu..daun berguguran...


Mungkin ini suara hati insan2 yang dipimpin...saya..anda..dan kita semua...


...........................................................................................................
Hati kecil pemimpin pula berbisik...

Saya hanya mahukan yang terbaik...saya akan berusaha sedaya upaya....untuk menjayakannya...

Iye..benar..suatu ketika dulu..ini yang saya lakukan..di saat saya "memikul amanah" pemimpin..

Mungkin ini juga..yang pemimpin2 lain akan fikir..mungkin ya..mungkin tidak...

Saya akan berusaha sedaya upaya...untuk bekerjasama dengan semua orang..bekerja dengan penuh rasa hormat dan kasih sayang...seperti sebuah keluarga besar..menjaga hati semua orang...bekerja dengan seronok walaupun dalam tekanan..
.........................................................................
Tapi..tula...nobody perfect...semua pemimpin mengharapkan yang terbaik...tapi..dah memang selagi namanya manusia..memang akan ada jugaklah kelemahannya....


Mungkin..tanpa sedar...sepanjang saya memimpin...saya telah 'membunuh' seseorang....saya telah memberi 'buah tangan' yang telah 'meninggalkan bekas' di hati insan2 yang pernah saya pimpin...selautan maaf saya pohon dari kalian...

..................................................................

Akhir kalam....peringatan buat diri sendiri..buat semua pemimpin..buat bakal2 pemimpin.

Luka yang ditoreh..walaupun telah sembuh lukanya..masih akan meninggalkan parut perit...

Jadi,jagalah hati orang2 yang kita pimpin sebaik2nya...sama seperti kita ingin orang lain menjaga hati kita...okes??hehe..insyaAllah..sama2 kita berusaha..

Macam yang kita selalu dengar..."Dipimpin untuk memimpin"..."Bekerja bersama2 saya..bukan bekerja untuk saya"


p/s:entry ini tiada kaitan antara yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia...harap maklum

1 comment:

  1. 1)seorang pimimpin tidak semestinya dia hebat segala-gala.Tapi dia seorang yg mampu pikul amanah dan tahan dgn ujian kepimpinan.

    2)ahli mesti tawarkan kelebihan yg dia ada utk membantu para pemimpin menggerakkan pimpinannya.

    3)pemimpin perlu menjaga tsiqah krn dia adalah lambang penyatuan pimpinannya.

    ReplyDelete

Serikandi Mujahidah Corner

Serikandi Mujahidah Corner