About this blog

Perawi Hadith : Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali “.

Wisdom...

skin

asma ul husna

Ukhuwwah dijalin kasih disemai..


ShoutMix chat widget

pengunjung..

hari ini

Pages

Buat pengunjung..

mutiara kata

Powered by Blogger.

LAMAN UKHUWWAH

Followers

RSS
Container Icon

Monday, June 1, 2009

Antara Dua Darjat..

Kali ini...saya ingin menyelongkar perkara yang berkait rapat dengan perasaan..Bile kite mengimbas kembali crite lakonan P. Ramlee.."Ibu Mertuaku"...memang itulah senario antara dua darjat y dpt ditunjukkn..Namun..

Bukan hanya jurang kekayaan,bahkan jurang pendidikan..antara y pandai dgn y kurang pandai..antara YB dan orang biasa..semuanya ad jurang..ini akan menjurus kepada...RENDAH DIRI...MASALAH KOMUNIKASI..dan bermacam2 lg rencah kehidupan..

Rendah diri, ramai dari kita yang sering berasa rendah diri bila berhadapan dengan orang yang lebih hebat dari kita.. Walaubagaimanapun perasaan rendah diri juga perlu bagi memastikan kita tidak sombong dan bongkak.. Bagi insan yang merendah diri sukar bagi pihak lawan untuk menafsir kekuatan dan kelemahan mereka…

Namun perasaan merendah diri yang melampau juga mampu menidakkan keupayaan diri.. Jangan dijadikan perasaan rendah diri itu sebagai satu penghalang..NAMUN..bagaimana perasaan orang miskin bila berhadapan dgn orang kaya yang bongkak????Cuba bayangkan anda sebagai orang biasa yang berhadapan dengan YB2 yg hanya mesra berkomunikasi dgn rakan2 Yb shj dan acuh tak acuh dgn org biasa???Perasaan y tidak diundang "rendah diri" mula menyelinap dlm diri..Apa penyelesaianny?Orang kaya y bongkak? YB2 y tidak mesra alam? atau salah org biasa???

Sebenarnya secara jujur memang perasaan rendah diri ini wujud dalam diri setiap orang..tipulah kalau seseorang itu mengatakan die tidak pernah berasa rendah diri. Memang ianya menganggu keyakinan diri.. Namun kita dapat mengatasinya sedikit sebanyak dengan bantuan ilham dariNya dan juga perangsang dari rakan-rakan..

Bagaimanakah perasaan rendah diri ini dihilangkan ?? Adakah anda seorang yang rendah diri ?? Rasanya cukup setakat ini..Masih merendah diri dengan keupayaan dalam menulis blog ini..

4 comments:

  1. Setiap org pasti merasasinya... satiap insan punyai hati... Namun bkn penghalang utk YB n org bwahan tk bermesra n sling mngenali... Bukankan Allah jadikan manusia bermacam rupa n drjat tuk saling mengenali. Yg penting keikhlasan n kesedaran dlm mnjalinkan hbungan silaturrahim. Yakinlah Allah tidak menilai hmbaNya berdasarkan darjat n pangkat yg dmiliki di dunia. ttapi hnya taqwa y membezakan kita.... Always think positive in watever espcly in relationship... All da best srikandi mujahidah...

    ReplyDelete
  2. kata ilmuan Islam, lebih baik kite bergaul dengan orang yang lagi hebat drp kita, supaya kita tahu utk merendah diri dan zuhud, supaya kita sedar, ada lagi yang lebih baik dari kita dan kita juga akan Berusaha utk menjadi sepertinya..
    berbanding, kita bergaul dengan golongan bawahan, semata-mata utk menunjukkan kekuasaan kita, yang menjadikan kita bongkak dan lupa diri...

    wallahua'lam

    ReplyDelete
  3. syukran buat sahabat2ku..em,buat cikgu izzati..alangkah indah seandainy kite idup dlm suasana harmoni..xslh YB bermesra dgn org2 bese..kn smua org sama di sisi Allah..tidak jatuh pn maruah Yb2 seandainy mereka bermesra dgn org2 bese..bak kata pepatah..ular menyusur akar,takkan hilang bisanya..

    ReplyDelete
  4. buat misz A.C.C.A juga,benar pandanganmu...namun,kenapa kite tidak ikut resmi padi?makin tunduk,makin berisi..senario hari ini,makin berisi makin tegak mendabik dada..xslah kite pandang org y lebih kurg drpd kite..kite akn insaf n sntiasa bsyukur dgn ap y kita miliki..smua y kite ad hanyalah smentara n fana belaka..

    ReplyDelete

Serikandi Mujahidah Corner

Serikandi Mujahidah Corner