About this blog

Perawi Hadith : Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali “.

Wisdom...

skin

asma ul husna

Ukhuwwah dijalin kasih disemai..


ShoutMix chat widget

pengunjung..

hari ini

Pages

Buat pengunjung..

mutiara kata

Powered by Blogger.

LAMAN UKHUWWAH

Followers

RSS
Container Icon

Thursday, June 11, 2009

Kaabah Pusat BUmi????

p/s:semua pembaca diminta mbaca dgn teliti agar anda dpt mmahani n mrasai kekuasaan Allah S.W.T..(allahuakbar!!)

p/s: andai tdapat sebarang kekeliruan atau pandangan mngenai isu ini,bolehla dikemukakan..kite akan buat sesi bdiskusi n btukar pndangan..anda diminta mbaca dgn mata hati..insyaAllah..


Mekah tbukti sbg tempat yang pertama dicipta dan terdapat kenyataan ilmiah bahwa:
-Bumi ini pada mulanya tenggelam di dalam air (samudera yang sangat luas)
-Kemudian gnung berapi di dasar samudera ini meletus dengan kuat dan mhasilkn lava n magma dalam jumlah besar yang membentuk ‘bukit’.
-Dan bukit ini adalah tempat Allah memerintahkan untuk menjadikannya lantai dari Ka’bah (kiblat).
-Batu asal Makkah dibuktikan oleh suatu kajian ilmiah sebagai batu paling purba di bumi.(ALLAHUAKBAR!!)

Ini bererti bahwa Allah meluaskn dataran2 di dunia ini bmula dari Mekah!Jadi, ini adalah tempat yang paling tua di dunia.

Adakah hadis nabawi yg mbuktikan fakta yang mengejutkan ini?
Jawapannya adalah YA..
Nabi bersabda:
‘Ka’bah itu adalah sesistem tanah di atas air, dari tempat itu bumi ini diperluas.’ Ini dapat dibuktikan dgn fakta2 saintifik:

Bukti2 Makkah Pusat Bumi

Bukti 1)
Allah berfirman di dalam al-Qur’an al-Karim sebagai berikut:

‘Demikianlah Kami wahyukan kepadamu Al Qur’an dalam bahasa Arab supaya kamu memberi peringatan kepada Ummul Qura (penduduk Makkah) dan penduduk (negeri-negeri) sekelilingnya..’ (asy-Syura: 7)

Kata ‘Ummul Qura’ bererti ibu bagi kota-kota lain, dan kota-kota di sekelilingnya menunjukkan Makkah adalah pusat bagi kota-kota lain, dan yang lain hanyalah berada di sekelilingnya.

Sebagaimana seorang ibu adalah sumber keturunan, maka Makkah juga merupakan sumber kpda semua negeri lain, sebagaimana dijelaskan pada awal kajian ini.

Bukti 2)
Ada beberapa ayat dan hadis nabawi yang memperkuatkan fakta ini. Allah berfirman maksud-nya:

Wahai jin dan manusia, jika kamu sanggup menembusi (melintasi) penjuru langit dan bumi, maka lintasilah, kamu tidak dapat menembusinya kecuali dengan kekuatan (ilmu pengetahuan). (ar-Rahman: 33).

Berdasarkan ayat ini dan beberapa hadis dapat difahamkan bahawa diameter lapisan-lapisan langit itu di atas diameter bumi (tujuh lempengan bumi). Jika Mekah berada di tengah-tengah bumi, dengan itu bererti bahawa Mekah juga berada di tengah-tengah lapisan langit.

Bukti 3)
Selain itu ada hadis yang menerangkan bahawa Masjidil Haram di Mekah, tempat kaabah berada itu ada di tengah-tengah tujuh lapisan langit dan tujuh lapisan yang membentuk bumi.

Nabi SAW bersabda maksudnya:
"Wahai orang-orang Mekah, wahai orang-orang Quraisy , sesungguhnya kamu berada di bawah pertengahan langit".



Bukti 4)
Prof. Hussain Kamel menemukan suatu fakta mengejutkan bahwa Makkah adalah pusat bumi. Pada mulanya ia meneliti suatu cara untuk menentukan arah kiblat di kota-kota besar di dunia.

Untuk tujuan ini, ia menarik garis-garis pada peta, dan sesudah itu dia meneliti posisi 7 benua terhadap Makkah dan jarak masing-masing.Setelah 2 tahun mbuat kajian y complex itu dgn program2 komputer utk menentukan jarak2 yg tepat dll. Dia merasa kagum dengan apa yang ditemukan, bahawa Makkah merupakan pusat bumi.

Dia mengumpamakn sprti 1 lingkaran dan Makkah ialah titik pusatnya, dan garis luar lingkaran itu adalah benua-benuanya. Pada waktu yang sama, ia bergerak bersamaan dengan keliling luar benua-benua tersebut. (Majalah al-Arabiyyah, edisi 237, Ogos 1978).

Bukti 5)
Gambar-gambar Satelit, yang muncul kemudian pada tahun 90-an, memberikan hasil yang sama ketika kajian lebih lanjut mengarah kepada topografi lapisan-lapisan bumi dan geografi waktu daratan itu diciptakan.

Bukti 6)
Telah ada teori ilmiah y sahih bhawa lempengan-lempengan bumi terbentuk selama usia geologi yang panjang, bergerak secara teratur di sekitar lempengan Arab. Lempengan-lempengan ini terus menerus memusat ke arah itu seolah-olah menunjuk ke Makkah.

p/s:Allahuakbar!!betapa Al-Quran telah mendahului zaman..segala apa y dibuktikan oleh sains telah terdapat dalam Al-Quran..Al-Quran & sains saling berkait..perumpamaanya,agama tanpa sains TEMPANG..tetapi..sains tanpa agama BUTA!!sama2 kite fikirkan..

2 comments:

  1. emm.. kbtln topik yg hmpir sama dgn apa yg saya 'post'kan dalam blog sy beberapa hari lepas..

    cuma saya xmasukkan sekali bukti2 tu sja.. hehe..
    rsnya xprlu da sbrg persoalan mahupun pertikaian ttg fakta tersbut. kalau pun ada, blhlah la berdiskusi spt yg dikatakan penulis..

    ReplyDelete
  2. owh..betul2..smua bukti itu tidak dpt disangkal lg..Allahuakbar!!

    ReplyDelete

Serikandi Mujahidah Corner

Serikandi Mujahidah Corner