About this blog

Perawi Hadith : Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali “.

Wisdom...

skin

asma ul husna

Ukhuwwah dijalin kasih disemai..


ShoutMix chat widget

pengunjung..

hari ini

Pages

Buat pengunjung..

mutiara kata

Powered by Blogger.

LAMAN UKHUWWAH

Followers

RSS
Container Icon

Monday, December 13, 2010

Koreksi Diri 6~Kau remaja?

Hari ini...saya menjenguk2 blog Dr.Faisal Tehrani...saya singkap tulisannya...satu persatu...ya..lelaki ini berjiwa besar...die menulis bukan sekadar untuk hari ini..bahkan untuk hari esok...hati saya terpaut..dengan kata2nya...dengan prinsipnya.....kenapa??kerana...saya kira..kami punya pemikiran yang agak sama..namun..saya tak dapat menzahirkan pemikiran saya....dalam bentuk tulisan...seperti beliau...jom kongsi!sama buka minda!!


Cerna kata2 nya..bait demi bait...


"Saya remaja yang agak awal meletakkan sikap...
Masalah remaja kini ialah mereka tidak bersikap...
Hal ini dikatakan demikian kerana mereka tidak bersikap dalam hal kemasukan budaya asing..
Sebagai contoh. Mereka tidak bersikap dalam hal politik negara yang iklimnya tidak menentu kebelakangan ini...
Mereka tidak bersikap dalam hal agama yang menuntut kita menerobos masuk wilayah sempit untuk tiba ke samudera yang lebih luas lagi. 
Mereka tidak bersikap apa-apa pun. 
Mereka hanya melulu. 
Bukan meletakkan sikap pada sesuatu isu. 
Oleh sebab terburu-buru itulah mereka masuk ke jaringan yang rancu. 
Tanpa sikap, kita tidak dapat menentukan situasi diri kita. 
Untuk bersikap, seseorang perlu menggali jati dirinya kembali. 
Hanya dengan bersikap, remaja dapat mengenal letakan dirinya, sama ada di tengah hedonisme melanda ataupun di tengah gelodak pluralisme menduga." 

- Faisal Tehrani, Dewan Siswa April 2010.

Haha..benar kata2nya...tepat pada batang hidup..remaja tiada sikap...melulu..enjoy....life begin at 40...apa lagi?xpuas enjoy..still muda...sampai bila baru nak matang??

p/s:teringat Sultan Muhammad al-Fateh..umur 22 dah tawan Kota Constantinople..remaja tu..kita??apa yang kita dah tawan?tawan hati orang?ops..haha..sama2 renungkan

No comments:

Post a Comment

Serikandi Mujahidah Corner

Serikandi Mujahidah Corner