About this blog

Perawi Hadith : Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali “.

Wisdom...

skin

asma ul husna

Ukhuwwah dijalin kasih disemai..


ShoutMix chat widget

pengunjung..

hari ini

Pages

Buat pengunjung..

mutiara kata

Powered by Blogger.

LAMAN UKHUWWAH

Followers

RSS
Container Icon

Thursday, December 16, 2010

Koreksi Diri 9~Hati itu batu..yeke?

Stalaktit?

Stalakmit?

Macam mana boleh wujudnya 'mereka'?

Ingat lagi tak?kita pernah belajar masa Form 3 kan...subjek Geografi..

Apa beza stalaktit dan stalakmit?
Mana yang kat atas mana yang bawah?

Haha..cepat search!tanya uncle Google...die setia menjawab...


Sbenarnya..saya bukan nak cerita pasal ni pun..opss....ada kaitan sikit2 je...


Hati  wanita..sinonim dengan kerak nasi..letak air..lembutlah ia...


Betul ke selembut tu?Tak caya2..haha..


Kalau hati manusia diumpamakan dengan batu?


Rasional tak kalau dikatakan...

Sekeras-keras batu di pergunungan ,kalau dititiskan setiap hari air di atas batu tu lama kelamaan batu tu akan lekuk jua.....

Tapi apakah hati manusia akan berubah..setiap kali  ditarbiyah utk kebaikan?

Again...credit to Ustaz Asyraf Shari..bak kata beliau..


"Batu itu menjadi lekuk kerana kesediaannya ditarbiyyah oleh titisan air yang konsisten menitik. 


Bayangkan kalau batu itu melarikan diri, nescaya ia tidak akan lekuk dek kerana titisan air, tetapi ia bisa hancur jatuh terhempap di lembah Air Terjun Niagara. Maka, sediakanlah diri untuk ditarbiyyah oleh Islam."



Haha..tepat sekali kata2 beliau!saya sokong 110%!!


Batu itu lekuk kerana bersedia ditarbiyah oleh titisan air yang konsisten menitik...


Jenguk2 sikit hati kita...adakah sudah bersedia untuk ditarbiyah?adakah kita sudah buka hati kita luas2?


Kalau Allah jadikan batu macam manusia..boleh melarikan diri,takkan wujud la stalaktit n stalakmit kan??

Stalaktit terbentuk dari titisan air di langit gua yang mengkristal
Stalagmit terbentuk dari titisan air yang jatuh ke lantai gua.



teka la ni stalaktit ke stalakmit?

p/s:hati y escape dari ditarbiyah?muhasabah sekejap..

3 comments:

Serikandi Mujahidah Corner

Serikandi Mujahidah Corner